Samfunn
Nå kommer el-scooteren
El-sykkel er så 2014, nå kommer den elektriske scooteren. Og den åpner for revolusjonerende batteribyttestasjoner på hvert gatehjørne.
Hypen rundt Taiwanske Gogoro, selskapet bak el-scooteren som mange venter store ting fra, vil ingen ende ta. Gogoro har ikke akkurat beskjedne planer selv heller. Selskapet som ble startet av avhoppere fra mobilprodusenten HTC, tar mål av seg til å endre hvordan byer beveger seg, og som om ikke det var nok, samtidig transformere hvordan strøm lagres. Selskapet har massevis av kapital, og nå er de klare for business, melder Wired.
Smartscooteren ble lansert på CES-messen i år. Det mest revolusjonerende med den, bortsett fra at den går på støm, er et innovativt system som lar kunder bytte batterier på stasjoner på størrelse med en minibank.
Nå har ikke historen vært så snill mot selskaper med enorme batteribytteplaner. Det israelske selskapet Better Place inngikk en kjempeavtale med danske Dong Energy i forrige tiår, men måtte til slutt legge inn årene.
Likevel kan vet være grunner for at det vil fungerer bedre for scootere, tror Wired. I motsetning til de enorme batteriene i el-biler veier scooter-batterier kun 9 kg. Dermed omgås plassproblemet som bidro til å senke Better Place. En scooter-sjåfør kan enkelt ta ut sitt eget batteri og hente seg ut et oppladet fra byttestasjonen på egen hånd. En demo av prosessen viser at det kun tar seks sekunder.
Nå skal konseptet tester ut på 100 brukere i Taipei. Basert på læringen herfra kommer Gogoro til å plassere ut byttestasjoner med mål om å nå kritisk masse fra starten av.
Grunnene for at Gogoro valgte Taipei som utgangspunkt, kunne like gjerne vært sagt om norske byer. Det finnes 10 000 WIFI-hotspots, og mer enn 90 prosent av befolkningen har internett. Innbyggerne er raske med å ta i bruk ny teknologi. Samtidig hjelper det at Taipei har et "omfattende subsidieprogram". Gogoros scootere er lovet egne parkeringsplasser.