Ledelse
ID 44183291 © Alphaspirit | Dreamstime.com
Hva skal til for å bli toppsjef?
En miks av erfaring og kunnskap fra ulike funksjoner ser ut til å telle mer enn lang erfaring fra ett spesialområde.
Du må jobbe hardt, være smart, ha lederevner og flaks, men det er en annen - mindre omtalt og forstått - faktor som ser ut til å være særlig viktig for den som vil bli sjef på høyt nivå. Skal du hanke inn den typen jobb, hjelper det å ha erfaring fra ulike funksjoner. Graver du deg ned i ett spesialområde i mange år, reduseres derimot sjansen for å sjef. Det skriver The International New York Times.
Avisen skriver i en større artikkel om veien fram mot toppjobben, og omtaler her en stor analyse som er gjort av LinkedIn. Karrierenettverket LinkedIn har studert data fra 459 000 medlemmer som har jobbet i de ledende, globale konsulentselskapene (Valut Consulting Rankings) mellom 1990 og 2010, som senere er blitt vice president (nummer to i selskapet, etter toppsjefen), chief experice offiser (CXO; den som har ansvar for produkter og tjenester) eller partner i et selskap med minst 200 ansatte.
Rundt 64 000 av de 459 000 personene i analysen endte opp i den typen lederstillinger, og etter å ha analysert profilene deres konkluderer LinkedIn blant annet med at det å bytte jobbfunksjon er bra. Å ha erfaring fra flere funksjoner (herunder finans og markedsføring) kan være et pluss for å forstå totalen i forretningene, noe som er viktig for en leder på høyt nivå.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP