Nyskaping
Iron Maiden-vokalist: – Forretninger handler om mennesker
Musikeren, bryggerimesteren og piloten Bruce Dickinson holdt torsdag foredrag for norske næringsdrivende om hvordan en gjør suksess som entreprenør.
Torsdag arrangerte OpusCapita «Inspiration Day» på Aker Brygge med mange spennende foredragsholdere som snakket om alt fra kunstig intelligens til emosjonell styrketrening.
Høydepunktet for dagen var likevel den britiske rockestjerna Bruce Dickinson som delte sin personlige reise på godt og vondt gjennom sitt entreprenørskap.
– Nøkkelen er å finne ut hvordan noe fungerer og hvordan det kan komme til nytt for andre mennesker. En må ha mot og klare å stå alene. Velg folkene du har rundt deg med omhu. Det er de som vil stå ved din side når alt går til helvete, slik åpnet Iron Maiden-vokalisten foredraget.
Dickinson oppfordrer publikum til å sette ting i perspektiv, se ting i et større bilde og reise seg igjen etter å ha tatt den uunngåelige støyten.
Før han fortsetter, drar han opp telefonen – en eldre versjon av Nokia, mobiltelefonselskapet som ifølge Dickinson «fant opp Finland». Han mottar en overveldende applaus fra publikum.
– iPhone og Samsung begrenser mulighetene våre. Nå vil iPhone fjerne inngangen til hodetelefoner på sin nyeste versjon. Her er det en fokusgruppe som har sagt at slik kan vi tjene enda mer penger. Men hvem vil egentlig ha en telefon uten hodetelefoner? spør han.
Dickinson forteller at han bare bruker telefonen til å ringe og snakke med mennesker.
– Forretninger handler om mennesker som løser reelle problem. Ikke om folk som sender tusenvis av e-poster 365 dager i året uten å få løst problemet, forteller han videre.
Risiko, ansvar og gevinst
En god sjef må noen ganger være tøff, men aldri slem.
– Entreprenører må ta tøffe avgjørelser. Noen ganger er det bedre å spare noen enn at hele bedriften går konkurs. De som jobber i staten forstår ikke risiko, sier Dickinson.
Triangelet av risiko, ansvar og gevinst er elementene som skal til for å drive en suksessfull bedrift.
– Statsansatte tar aldri risiko eller ansvar. Det fungerer aldri å ha ett eller to av disse elementene, alle tre må være i balanse, forklarer han.
Vi er omringet av fantastiske ideer hele tiden, men en handler som oftest ikke før den biter deg i rompa, forklarer Dickinson.
– Når en skaper en ide, så er den aldri ferdigutviklet. En starter en plass, men det viktigste er uansett hva som er det neste steget. Slik er det i næringslivet og slik er det når en lager musikk.
Må feire at folk er ulike
Sangeren mener mennesker burde bruke mer av tiden på å drømme og komme opp med ideer. Nettopp slik vi gjorde da vi var barn.
– Utdanningssystemet handler om å slå dette ut av oss. Systemet er ødelegat. Her er det om å gjøre å krysse av bokser og stå på eksamen. Om en ikke passer inn i dette lille systemet så tar en barnet ut og gir det medisiner slik at det skal passe inn. Vi burde feire at folk er forskjellige, sier Dickinson.
Han viser til det britiske spion- og overvåkningsselskapet GCHQ som har det som en pekefingerregel å ansette mennesker med autisme og asperger nettopp fordi de tenker annerledes enn andre.
– Fundamentet for å bli inspirert må være noe som gjør menneskers liv bedre. For å få det til, må en ha ekte forhold til de menneskene. Ikke sitte på et kundeservicekontor i Indonesia og selge noe til nordmenn.
Konklusjonen er at alt handler om kommunikasjon som foregår ansikt til ansikt.
– Små ting og ideer kan gi utslag i store drømmer. En får ikke det gjennom e-post og Skype, men gjennom menneskelig kontakt. Der kan ikke robotene slå oss, vertfall ikke enda.
Harde tider for musikkbransjen
I tillegg til å være musiker og foredragsholder, har Dickinson sammen med resten av bandet, sitt eget flyselskap, ølmerke og mobilspill.
– Musikkbransjen lider nå på grunn av delingstjenestene på internett. Vi er heldige som har fans som betaler oss for musikken vår, men det er tøffe tider. Derfor prøver vi å lage album som seier mye om oss som band. Man må være artistiske og relevante. Ellers kunne vi like gjerne blitt et karaokeband, seier han.
Iron Maiden ser alltid etter innovative måter å nå ut til folk. Som for eksempel med spillet Legacy of the Beast og ølmerket Ren n Black.
– En må tenke utenfor boksen, men på mennesker og leve livet fullt ut, avslutter han.