Samfunn

Samferdsel: Krevende styring på skinnene

Fra januar skal Samferdselsdepartementet styre jernbanen på en helt ny måte. Det er duket for forvaltningsmessig nybrottsarbeid - og litt klabb og babb.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke gjort grunnleggende endringer i organisasjonsstrukturen i norsk jernbanesektor siden 1996. Den gangen ble NSB delt i Jernbaneverket og dagens NSB. Nå er alt splittet opp, og man står igjen med en forvaltningsmessig nyvinning som ingen skjønner seg helt på.

Det nye Jernbanedirektoratet skal etatsstyres, det vil si gjennom tildelingsbrev og andre former for direkte pålegg fra statsråden. Av statsbudsjettet for 2017 går det klart frem at det er direktoratet som skal ha ansvaret for den operative oppfølgingen av foretaket og utøvelse av god styring og koordinering i sektoren.

Men samtidig skal det nye foretaket Bane Nor som skal eie og drifte og bygge ut ny infrastruktur, styres gjennom eierstyring fra departementet. Det betyr at representanter fra departementet, som regel statsråden selv, deltar på foretaksmøtet- den offentlige versjonen av aksjeselskapets generalforsamling (dersom det kun var en aksjonær). På disse møtene blir det klargjort hva som skal være foretakets mål for neste periode.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS