Ledelse

Sosiale medier – den nye personlighetstesten

Har du noen gang prøvd å framstille deg selv som en annen person i jobbsammenheng enn du er til vanlig? Den tiden er over. Aktiviteten din på sosiale medier reflekterer deg som person, og skal nå derfor brukes i rekruttering.

Publisert Sist oppdatert

Facebook-likes og statusoppdateringer, Twittermeldinger og e-poster reflekterer deg som person, og er en gullgruve for rekrutteringsbransjen. Alle disse digitale fotsporene danner en ubevisst karakteristika av personligheten din, og kan derfor også brukes til mer enn smugkikking i forkant av et jobbintervju – det kan faktisk brukes til å forutse jobbprestasjoner. Dette skriver Dagens Næringsliv.

Big rekrutteringsdata

Det amerikanske selskapet Hogan Assessment, en stor aktør innen lederutvikling og personlighetstesting, forsker nå på bruken av denne typen stordata for å forutse jobbprestasjoner.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS