Arbeidsliv
ID 5933780 © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Vanskelig å endre førsteinntrykket
Nyere forskning viser at det er mye lettere å miste et godt rykte enn å skaffe seg et.
Nadav Klein og Ed O’Brien er psykologiforskere ved University of Chicago og har forsket på hvor fort folk er villige til å endre inntrykket sitt av andre. I et eksperiment som involverte 201 deltagere, ba de «Barbara» utføre positive og negative handlinger mot ulike personer, for så å observere tiden det tok å bygge et positivt kontra et negativt omdømme.
Resultatet viste at det tok flere uker å opparbeide seg et positivt renommé enn et negativt. Resultatene viste også at det var mye vanskeligere å forandre ryktet sitt fra positivt til negativt, enn omvendt, skriver Fast Company i en omtale av studien.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 750,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2835,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 205,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2400,-
KJØP