Ledelse

Økonomidirektør Karl Ludvig Dahl (t.v.) og personalkonsulent Jamie Butler i Miele ser medarbeidersamtalene som viktige for å utvikle bedriftens kompetanse.

– Dette er viktig for Miele

– Medarbeidersamtaler er noe mange ledere vet at de er dårlige på. Vi ser det ved at de gir seg selv dårlig score når det blir gjennomført undersøkelser hvor dette inngår som tema, sier Jamie Butler.

Publisert Sist oppdatert

Han er personalkonsulent i Miele AS. Det tradisjonsrike tyske selskapet selger hvitevarer, og den norske datterbedriften ligger i Rud i Bærum. Her har man tatt i bruk medarbeidersamtaleverktøyet Appraisal Manager som Rune Semundseth har utviklet.

For Miele er en bedrift som har bestemt seg for å være opptatt av medarbeiderutvikling, og ikke minst mellomlederutvikling. Det sier Butlers sjef, økonomidirektør Karl Ludvig Dahl.

– Vi har lenge sett medarbeidersamtalene som viktige, men det har gått opp for oss at vi gjorde dem uten å ha kontroll på om de ble gjennomført i tråd med bedriftens mål og verdier. Da jeg fikk dette verktøyet presentert, tente jeg på det umiddelbart, det er jo laget nettopp for å gi oss den kontrollen.

– Hvilke praktiske erfaringer har dere gjort?

– Ikke så veldig mange, for vi har tatt det i bruk relativt nylig. Medarbeidersamtalene gjennomføres i løpet av en relativt kort periode, og vi starter med at toppledelsen snakker med sine mellomledere, som deretter arbeider seg nedover i pyramiden. Men jeg har erfart at for å bli en bedre leder, må du ha en struktur og et system bak alt du gjør, og når det gjelder medarbeidersamtaler og medarbeiderutvikling, er dette et verktøy som bidrar til å gi oss nettopp dette.

– Du får dine gule og røde blinkende lys på skjermen, er de en garanti for at tiltakene de varsler om faktisk blir gjennomført?

– Lysene gjør ikke jobben for deg, hvis det er det du spør om. Ethvert system kan saboteres, og hvis du aktivt ønsker å ignorere en påminnelse, er det selvfølgelig mulig. Men for en leder som ønsker å skape en god bedrift, er det sjelden veldig smart å ignorere sine egne arbeidsoppgaver.

Medarbeidersamtaler er viktige fordi det ofte ikke blir tid til den daglige praten som eventuelt kunne erstatte dem, mener Dahl. Derfor er hans konklusjon at det er lurt å sette seg ned med hver enkelt, i en setting hvor begge parter har en forberedt agenda over hva de ønsker å ta opp.

– Medarbeiderne kommer til medarbeidersamtalene med forventninger jeg som sjef må forholde meg til. Selv har jeg mellomledere under meg som jeg gjerne vil hjelpe til å lykkes. Da må jeg vite hva jeg skal gjøre, og dette er et system som hjelper meg til nettopp det, sier Karl Ludvig Dahl.

Powered by Labrador CMS