Derfor sladres det på jobben
Mange ledere mener at det ikke snakkes og sladres i krokene på dere arbeideisplass. De tar feil. Det sladres garantert. Om sjefen.
Tidsskriftet Scientific American Mind har sett nærmere på fenomenet sladder fra et evolusjonært perspektiv. Magasinets dypdykk i moderne forskning viser at sladder og skravling er et genialt sosial apparat som vi har utviklet for å både konkurrere og samarbeide på samme tid. Og vi er alle medskyldige, fordi vi alle sladrer.
Ond og god sladder
Først en definisjon. Sladder er når vi sprer personlige opplysninger eller vurderinger om folk som ikke er til stede. Det kan virke umoralsk, men som mange andre menneskelige fenomener har sladder en «god» og en «dårlig» side.
Det som er bra med litt sladder er litt sladring og skvaldring er en måte en gruppe kan lære arbeidsplassens uskrevne regler for sosial atferd. Praten i hjørnene minner den enkelte om viktigheten av konsernets normer og verdier og belønner innsatsen for likeverd og samhold.
Sladder i sin råeste form er en hjerteløs strategi for alle som ønsker å forbedre sitt eget omdømme og fremme seg selv på bekostning av andre. Eksemplene er mange, og fellesnevneren er at vi er langt mer interessert i andres feil enn egne suksesser.
Sladderens objekt er veldig ofte personer med høyere rang og sosial status enn oss selv.
Som leder kan du derfor kaldt anta at du er en av de mest omtalte og besladrete personer på arbeidsplassen. Og det er ikke dine suksesser det prates mest om, det er dine tabber og nederlag.
«Men,» tenker du kanskje, «hvis jeg unngår å gjøre feil og korrigerer alle mine svakheter og små brister, så slutter de vel å sladre om meg?»
Nei, du. Så lenge du er en høystatusperson eller en mulig rival, så vil sladderen istedenfor ta form av hvor «engleaktig» du oppfører deg. Og det har sine evolusjonære, biologiske årsaker, skriver Scientific American Mind.
Bedriftssladderen er også en metode å holde nede de individene som avviker eller blir for dominerende. De blir straffet med latterliggjøring og i verste fall utfrysning – og det er en form for korreksjon. For å bli en utstøtt fra flokken, betød umiddelbart dødelig i steinalderen.
Dette er også en av årsakene til at mange ledere uttrykker følelsen av å være «ensom på toppen». Vi har arvet frykten for å bli sosialt utstøtt.
Kvinner vs menn?
Hva med forskjeller på kvinner og menn?
Er sladder på en kvinnedominert arbeidsplass verre enn i grupper med bare menn, slik det oftestereotypisk beskrives? Og er en kvinnelig leder mer sårbar enn en mannlig?
Forskernes svar er at menn og kvinner sladrer like mye, men på noe ulike måter. Mennene foretrekker å sladre om og sammen andre menn, men kan i større grad prate med og om kvinner også. Kvinner, derimot, sladder nesten utelukkende sammen med andre kvinner, ifølge forskerne som referees i tidsskriftet.
Dette vet alle sladre-magasinredaktør. Det er derfor overskrifter om mega kjendisparet Beckham handler mer om hustru Victoria enn ex-fotballspiller David.
Oversatt til arbeidsdagen: Hvis du sjef og kvinne er du mest utsatt for snikskyttere – særlig fra dine jevnaldrende kvinnelige ansatte.
Så hva gjør man?
Det klokeste er å innse at mennesket alltid har snakket og sladret om de andre i flokken. Og når de sladrer om deg som leder, så handler det som oftest om din rolle – og ikke om deg som person.