Ledelse
Snu dårlige vaner
Gamle vaner er vonde å vende.
Noen vaner er der uten at vi tenker over hvorfor. De er bare en del av vår væremåte. Det nyttige med vaner er imidlertid at de er effektive, skriver den strategiske rådgiveren Max McKeown i bloggen sin hos Management-Issues. Når noe er blitt en vane, trenger vi ikke bruke hjernekraft på å tenke på alt vi gjør. Vi gjør ting automatisk, og vi trenger disse snarveiene i hverdagen.
Vi kan ha gode og dårlige vaner, og også grupper har vaner, men hvordan endre dårlige vaner?
Mennesker lærer når de står overfor nye utfordringer for første gang, men etter hvert blir oppgaven en vane, og folk slutter å lære uten å tenke over det. Dette er grunnen til at organisasjoner så sjelden endrer seg selv, skriver McKeown.
Skal du innarbeide nye vaner i grupper, er første steg å skape noen nye erfaringer, råder rådgiveren. For å skape læringen må imidlertid oppgaven være ny nok til å engasjere og engasjerende nok til å produsere nye tanker. Hvis en ny idé blir levert på gammelt vis, bremser hjernen opp og tenker at dette er bare et nytt møte eller et nytt notat: Dette har vi gjort før.
Andre steg på veien fram til nye vaner, er at ting må gjøres mange ganger. Er repetisjonene mange nok, kan man skape nye vaner som erstatter de gamle.
Et tredje steg for å hjelpe fram nye vaner er å være presis når man beskriver den nye vanen, skriver McKeown. Hvordan den er og hva resultatet vil bli. Vaner henger sammen med mål: Snakk og tegn. Bryt målet ned i mindre deler som beskriver ting som sannsynligvis vil skje. Ved å ta tiden til hjelp kan hjernen da begynne å danne seg nye mønstre, og man begynner å gjøre ting på nye måter: En ny vane er født.