Nyskaping
Dette vil elbilister betale for lading - og så mye koster det
Billig hjemmelading om natten er fortsatt elbilenes melk og brød, men driftskostnadene er fortsatt lave ved jevnlig bruk av hurtiglading.
Betalingsviljen blant de spurte elbilistene i Norsk elbilforening sin siste undersøkelse, Elbilisten 2017, er imidlertid ikke helt på dagens faktiske prisnivå.
I undersøkelsen testet de betalingsviljen blant medlemmene sine, både med hensyn til prisen per kWh ved normal- og hurtiglading.
- LES OGSÅ: Mot elbil-død i Danmark
Moderne elbiler bruker typisk 10-20 kWh/100 kilometer (avhengig av størrelse). Det betyr altså at det koster 10−20 øre å kjøre en kilometer.
– Dersom man benytter hurtiglading til de lengre turene og lader hjemme til daglig, blir de totale driftskostnadene fortsatt langt lavere enn ved bruk av fossile drivstoff. Hurtiglading koster i dag typisk 2,50 kroner per minutt, eller 3−5 kroner per kilowattime (kWh), sier senior kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening
- LES OGSÅ: Elbilen gjør deg mer miljøbevisst
Ved hjemmelading er prisen normalt under 1 krone, og det er også utgangspunktet for prisingen på offentlig normallading.
Halve kostnaden av nøysom fossilbil
– Hurtigladekostnaden avhenger av en rekke faktorer, men viktigst er årstid, batteriets størrelse og driftstemperatur. Jo større batteri, jo raskere går hurtiglading. Om vinteren, hvis batteriet er kaldt, kan det bli vesentlig tregere og dyrere hurtiglading, sier Frydenlund.
Under en test han gjorde av Hyundai IONIQ nylig, leverte hurtigladeren tett på makseffekten (50 kW DC) hele veien fra 28 til 93 prosent ladestatus.
– Hurtigladingen tok en halvtime. Da ble prisen per kWh 3,75 kroner, og det er fortsatt bare halvparten av milkostnaden for en nøysom fossilbil. Det er absolutt verdt å huske på når man er ute på lengre turer med elbilen, sier Frydenlund.