Nyskaping
– Vil ikke ha behov for personbil om fem år
En blanding av at bilprodusentene presser ned prisene med ny og billigere teknologi og regjeringens insentiver for elbiler, vil forandre det globale markedet, tror Ketil Solvik-Olsen.
Sammen med transportministeren fra Finland, Anne Berner og lederen av det islandske energibyrået, Sigurður Ingi Friðleifsson, deltok Solvik-Olsen på den nordiske elbilkonferansen i Drammen som ble arrangert denne uken.
Mer fra konferansen:
- – Norge burde bli et laboratorium for nye businessmodeller
- – Vi kan ikke være en nasjon som bare lager pilotprosjekter
- Ruller ut ultraraske ladestasjoner for elbiler langs motorveiene i Europa
Alle tre var enige om at de nordiske landene må jobbe sammen for å skape smarte og bærekraftige løsninger for fremtiden.
– Det spiller ingen rolle i et globalt perspektiv om Norge er nummer 1. på elektrifisering om vi ikke forandrer markedene og politikken internasjonalt, sa Solvik-Olsen.
Samkjøre reguleringer
Den finske ministeren Anne Berner tror at alle de nordiske landene har et stort potensiale til å skape gode markeder for grønn teknologi og framkomstmidler.
– Problemet i dag er at vi har altfor kortsiktige planer. Vi ønsker å skape flere langsiktige planer for det grønne skiftet og den retningen vi ønsker å gå, sier Berner.
Problemet i dag er at vi har altfor kortsiktige planer
Drømmescenarioet hennes er at Norden vil bli den mest integrerte delen av verden på alle områder, spesielt med tanke på jobb, velferd, teknologi og utdanning.
Solvik-Olsen ønsker at de nordiske landene skal skape noe helt revolusjonerende sammen. På denne måten vil ikke andre land eller bedrifter bare se til Norge eller Finland, men til hele Norden.
– Om vi klarer å samkjøre reguleringene på tvers av landegrensene vil andre land se til oss og kopiere løsningene, sier Solvik-Olsen.
Grønne jobber
Grønne jobber i seg selv betyr at vi gjør fremskritt på klimafronten. Det skaper mindre forurensing og renere luft.
– Det er bra for oss lokalt i Norge, men om klarer å sørge for at resten av verden følger etter, er vi med på å forandre verden. Det betyr at norske, islandske og finske bedrifter vil sitte i førersete med de nye ideene, teknologien og produksjonsanleggene, sier Solvik-Olsen.
På Island ønsker de ikke bare å skape grønne jobber, de vil omgjøre hele arbeidsmarkedet.
– På Island handler det ikke om å skape flere grønne jobber, men gjøre alle de eksisterende jobbene grønne, sier Ingi Friðleifsson.
Solvik-Olsen påpeker at ikke alle de nye jobbene nødvendigvis trenger å komme i Norge.
– Vi må vise at det grønne skiftet vil skape flere jobber enn det erstatter. Når vi snakker om det grønne skifte blir folk ofte bekymret over om de selv kommer til å miste sine egne jobber i stedet for å tenke på de nye, potensielle jobbene. Om vi tar en lederrolle på dette området, kan vi hjelpe til med omstillingen, skape nye jobber, gjøre befolkningen lykkeligere og vise andre land at ved å gjøre denne forandringen vil være for det bedre, ikke for det verre, sier han.
Samarbeid med bilbransjen
Elbilen er et eksempel på en grønn suksesshistorie i Norge.
– Dette er ikke noe som en regjering alene kan ta æren for, det er noe alle de norske partiene har jobbet sammen for, sier Solvik-Olsen.
Mange av forslagene startet allerede i 1990-årene da elbilen bare var noe for den spesielt interesserte.
– Folk her til lands var entusiastiske nok til å starte produksjonen i Norge, men bilene var ikke gode nok for et større marked, til tross for alle insentivene. Regjeringens insentiver kan ikke fikse dette alene, det gjør heller ikke industrien, sier samferdselsminister.
Vi må vise at det grønne skiftet vil skape flere jobber enn det erstatter
Mange tilfeldigheter og elbilpådrivere gjorde at en til slutt lykkes til Norge. Nå tilbyr giganter som Tesla, Mitsubishi, Peugeot og Citroen elbiler som oppfyller alle behovene til forbrukerne.
– Plutselig ønsket folk flest å kjøpe elbiler. Plutselig ble du ikke annerledes på en merkelig måte, men på en kul måte. Du måtte ikke ofre noe for å skaffe deg elbil. Nå har det blitt en suksess. De fleste bilprodusenter sier nå at elektriske biler skal bli en del av deres portefølje. Vi må både få myndigheten og industrien til å spille ball sammen, sier ministeren.
Hverdagsbruk
I dag er det for få brukere til at regjeringer ønsker å bygge ut nasjonale nettverk av ladestasjoner for elbiler. Men sjåførene vil ikke kjøpe elbiler om ikke rekkevidden holder mål.
– Vi må sørge for at elbilen er en bil de kan bruke hver dag til hvert formål. Det er slik en forandrer markedet – av å øke fordelene av å ha elbil. Det er i den retningen vår politikk skal fortsette, understreker Solvik-Olsen.
Han lover at regjeringen skal sørge for at det er flere fordeler ved å eie en elbil, enn en vanlig bil.
– Jeg tror dette vil skape flere jobber. Det har ikke skapt mange jobber i Norge enda, men det har bidratt til å bygge opp den globale industrien. Vi ønsker også å høste godene av denne overgangen, for vi har bevist at systemet fungerer, at folk faktisk vil kjøpe den elektriske bilen når den ser at den møter alle behovene deres. Fordelene og alle ladestasjonen har forandret måten folk ser på elbilen, konstaterer han.
Vil ikke eie bil
Samferdselsminister spår at ikke alle vil eie sin egen bil i fremtiden.
– Jeg vil alltid eie min egen bil, fordi jeg har en gammel Cadillac. Men jeg tror ikke det er lenge til jeg ikke vil eie en bil som sørger for alle mine daglige reisebehov. Kanskje fem år, mer eller mindre, sier Solvik-Olsen.
Det vil bli mindre biler på veiene, mindre forurensing, mindre bråk og en skal sørge for å skape flere jobber i transportsektoren, lovnadene ministeren kommer med.
– Vi må sørge for at drevet offentlig transport drevet av elektrisitet er tilgjengelig for flere mennesker, mer personlig og et bedre alternativ. Skiftet vi nå er inne i er større enn overgangen fra hest og kjerre til den første bilen – nå beveger vi oss over til den digitale tidsalderen, sier han.
Skiftet vi nå er inne i er større enn overgangen fra hest og kjerre til den første bilen
Forhåpentligvis kan du i løpet av et par år bruke telefonen til å kontakte din lokale førerløse buss som kan hente deg der du bor og ta deg til et stoppested for offentlig transport som er drevet av elektrisitet.
– Du kan planlegge dagen din på en helt annen måte. Du trenger ikke å eie to tonn med stål til en pris på en halv million kroner for å komme deg rundt. Du trenger bare telefonen. Det er slik vi ønsker å investere kapitalen vår, sier Solvik-Olsen.
Regjeringens insentiver gjør dette mulig i dag, men en ser at bilprodusentene sier de kan tjene på dette og at batterier og teknologi stadig blir billigere.
– Som forbrukere finner vi denne utviklingen positiv. Det gir oss bedre transportmuligheter i morgen enn det vi hadde i går, avslutter Solvik-Olsen.