Samfunnsansvar

POSITIVE, MEN...: De høringsinstansene fleste roser Rettighetsutvalgets rapport, men kommunesektoren er skeptisk til nye føringer og frykter økte kostnader.

Kommune-Norge stritter i mot

Mens frivillige organisasjoner fullt ut støtter Rettighetsutvalgets forslag til å bedre levekårene for utviklingshemmede er kommuner og forvaltning langt mer reservert. Frykt for økte kostnader og mer sentralstyring bremser kommunens entusiasme.

Publisert Sist oppdatert

Anbefalingene fra det såkalte Rettighetsutvalget har vært ute på høring siden i fjor høst. Fredag gikk høringsfristen ut, og mer enn 100 institusjoner og virksomheter har sendt inn sine høringssvar til Barne- og likestillingsdepartementet.

LES MER:

Først en liten repetisjon: Det såkalte Rettighetsutvalget fikk i oppdrag å utrede og fremme forslag til konkrete tiltak for å styrke grunnleggende rettigheter til mennesker med utviklingshemming, slik at nasjonale politiske mål om likestilling og likeverd, selvbestemmelse, deltakelse og integrering innfris. Utvalgte leverte sin rapport, «På lik linje» i oktober. Der fremmet utvalget en rekke konkrete forslag, som fram til fredag 3. mars har vært ute på offentlig høring.

Utvalgsrapporten går nøye igjennom situasjonen for utviklingshemmede i Norge, og konklusjonen er nådeløs dersom den skal oversettes fra «NOU'sk» til norsk:

Utviklingshemmede i Norge får ikke oppfylt de mest grunnleggende menneskerettighetene. De diskrimineres i sektor etter sektor – det være seg innen skole og utdanning, i helsevesenet, på arbeidsmarkedet, på fritiden eller når det gjelder retten til et eget hjem.

LES MER:

Mer enn 100 høringssvar

Rettighetsutvalget mener det er behov for et løft på åtte ulike områder overfor utviklingshemmede.

Hvert av de åtte løftene inneholder flere anbefalte tiltak som sammen skal bidra til bedring. Utvalgets mener det både er nødvendig og realistisk å endre situasjonen for personer med utviklingshemming, slik at de kan delta i samfunnet på lik linje med andre. De fleste av utvalgets forslag kan løses innenfor eksisterende kostnadsrammer, heter det i utvalgsrapporten (se faktaboks).

Fredag gikk høringsfristen ut, og godt over 100 ulike kommuner, organisasjoner, etater og virksomheter har sendt inn sine synspunkter.

Gjennomgående er jo ingen «i mot utviklingshemmede», og alle «roser utvalgets arbeid». Men det er tydelige forskjeller på svarene når det kommer til de konkrete forslagene.

Frivillige organisasjoner og representanter for profesjonelt ansatte og pårørende er jevnt over svært positive til de fleste av Rettighetsutvalgets forslag. Enkelte ønsker å gå lenger, blant annet ved å avvikle alle former for egne skoleklasser for utviklingshemmede. Utvalget var selv delt i dette spørsmålet, men flertallet mente at man burde åpne for egne klasser, men at det skal etableres en spesiell godkjenningsordning for skoler som ønsker slike spesialklasser.

En kommune må ta hensyn til kommuneøkonomi også når det ytes tjenester til mennesker med utviklingshemming

Drammen kjøper alt

Foto

RÅDMANN OG UTVALGSLEDER: Osmund Kaldheim er leder for Rettighetsutvalget og er rådmann i Drammen kommune.

Leder i Rettighetsutvalget er rådmann i Drammen kommune, Osmund Kaldheim. Og det virker som om Drammen har lyttet til sin rådmann, selv om man også i Drammen krever at det følger penger med eventuelle nye tiltak. Drammen kommune har følgende kommentarer til høringsforslaget:

A. Utredningen er et viktig arbeid som kan legge grunnlaget for videre utvikling av tjenester som gir like rettigheter og muligheter til alle personer med utviklingshemming. De foreslåtte tiltakene er i stor grad i samsvar med allerede igangsatt utviklingsarbeid for å forbedre tjenestetilbudet til personer med utviklingshemming i Drammen

Bystyret i Drammen slutter seg til de foreslåtte tiltakene.

Kommuner og forvaltning har gjerne et annet utgangspunkt, og uttrykker gjennomgående skepsis til flere av forslagene som foreslår konkrete endringer. Kommunene er gjerne negative til nye føringer som stiller absolutte krav eller har tallfestede begrensinger.

Et sentralt spørsmål for utvalget har for eksempel vært retten til å velge egen bolig og reversere det utvalget mener er en utvikling mot stadig større «institusjonspregede» bofellesskap. Et forslag går på at husbankfinansierte bofellesskap skal inneholde maksimum seks boenheter – slik at man reduserer «institusjonspreget». Dette forslaget møter sterk motstand fra kommunene og fra Husbanken selv. Det er lite hensiktsmessig, heter det.

Om dette forslaget skriver kommunenes interesseorganisasjon KS følgende i sitt høringssvar: «Utvalget foreslår en maksgrense på 6 samlokaliserte boenheter for at Husbanken skal gi kommunene tilskudd til bygging av boliger, og videre at kommunene gis plikt til å skaffe boliger til vanskeligstilte. Begge disse punktene vil medføre betydelige utfordringer for kommunesektoren. En føring om at boligene ikke skal ha institusjonsliknende preg er etter KS mening tilstrekkelig for å sikre at kommunene ikke bygger små institusjoner».

De aller fleste kommunene som har uttalt seg, er helt på linje med KS i dette spørsmålet. Fra Oslo heter det for eksempel at et tak på seks boenheter «vil gjøre det vanskelig å realisere boliger til mennesker med
utviklingshemming i pressområder. Dette fordi tilgang på tomter i Oslo er begrenset og samarbeid med boligutbyggere ikke er uvanlig».

Funksjonshemmedes fellesorganisasjon – FFO – er blant flere som inntar motsatt standpunkt, og som helhjertet støtter utvalgets forslag:

«FFO støtter at det settes et tak på seks samlokaliserte enheter, og at dette skrives inn i Husbankens retningslinjer for tildeling av lån til kommunene. Denne begrensningen må også gjelde for private utbyggere (entreprenører, borettslag etc)».

Frykt for økte kostnader

Rettighetsutvalget har laget en omfattende rapport, med en rekke forslag til tiltak. Det er få sider ved livsløpet som ikke er dekket i rapporten. Men hvordan selv bestemme over egen fritid, er mangelfullt behandlet, ifølge flere av høringssvarene. Både Oslo kommune og flere organisasjoner påpeker også at Rettighetsutvalget ikke har kommet med forslag til tiltak når det gjelder ferie og fritid for utviklingshemmede.

Rettighetsutvalget skriver i sin rapport at de aller fleste av deres forslag til tiltak for å bedre livssituasjonen for utviklingshemmede kan innføres uten at det vil føre til ekstra kostnader. Det punktet i rapporten er ikke kommunesektoren i nærheten av å være enig i. Så å si alle kommunene som har svart på høringsbrevet påpeker at dersom nye tiltak skal settes ut i livet, så må det følge penger med.

KS skriver: «I mange tilfeller er økonomi og kompetanse de begrensende ressursene for kommuner, ikke nødvendigvis fravær av, eller uklar, regulering. En kommune må ta hensyn til kommuneøkonomi og effektiv drift av kommunale tjenester generelt, også når det ytes tjenester til mennesker med utviklingshemming.

KS forutsetter at alle nye tiltak som kommunene pålegges i oppfølgingen av utvalgets rapport kostnadsberegnes og fullfinansieres».

Nå skal Barne- og likestillingsdepartementet fordøye alle innspillene fra høringen, før regjeringen eventuelt kommer med en politisk oppfølging.

– Når høringsrunden er ferdig vil vi gå gjennom alle uttalelsene, og regjeringen vil deretter vurdere oppfølgingen, sier statssekretær Kai-Morten Terning (Frp) i Barne- og likestillingsdepartementet.

Åtte løft som skal bedre situasjonen

Rettighetsutvalget foreslår tiltak på åtte innsatsområder som de mener er nødvendige for at utviklingshemmede skal få oppfylt sine grunnleggende rettigheter på lik linje med andre. Det er disse åtte løftene og forslagene knyttet til dem, som høringsrunden har tatt stilling til.

Løft 1: Selvbestemmelse og rettssikkerhet

Utvalgets gjennomgang viser at norsk lovverk ikke i tilstrekkelig grad respekterer og sikrer utviklingshemmedes rett til frihet og selvbestemmelse.

Forslag: Utvalget foreslår flere lovendringer for å rette på denne skjevheten. Blant annet foreslås det at Norge inkorporerer FN-konvensjonen om mennesker med nedsatt funksjonshemmede (CRPD) i norsk lov.

Løft 2: Inkluderende og likeverdig opplæring

Utvalgets gjennomgang viser at den ordinære skolen i liten grad er tilrettelagt for utviklingshemmede elever.

Forslag: Blant flere tiltak foreslår utvalget blant annet at loven endres slik at undervisningen av elever med utviklingshemming ikke lenger kan gjennomføres av personer uten undervisningskompetanse.

Løft 3: Arbeid for alle

Utviklingshemmede hari liten grad har tilgang til arbeidslivet. Kun 25 prosent av utviklingshemmede i yrkesaktiv alder er i arbeid, og av disse deltar nær sagt alle i arbeidsmarkedstiltak.

Blant forslagene: Kommunene får ansvar for å sørge for tilrettelagt arbeid til personer som har ytelsen ung ufør og som har behov for tjenester fra kommunen. Det skal gjennomføres grundige arbeidsevnevurderinger for alle utviklingshemmede.

Løft 4: God helse og omsorg

Utvalgets gjennomgang viser at hjemmetjenestene til personer med utviklingshemming ofte er utformet på en standardisert måte, og at ulike tjenester leveres som et samlet pakketilbud. Dette begrenser utviklingshemmedes valgfrihet og mulighet til å styre egen hverdag.

Blant forslagene: At plikten til individuell tilrettelegging av helse- og omsorgstjenestene synliggjøres.

Løft: 5 Eget hjem

Utvalgets gjennomgang viser at det er stor mangel på egnede boliger for utviklingshemmede.

Utvalget foreslår:

  • At kommunene får plikt til å skaffe boliger til vanskeligstilte.
  • Å styrke Husbankens generelle veiledning knyttet til kommunalt planarbeid.
  • Nye vilkår for lån og tilskudd i Husbanken. Det gis ikke lån eller tilskudd for bygging av mer enn seks samlokaliserte enheter i kommunal regi for personer med utviklingshemming.
  • At det vedtas en ny statlig planretningslinje som skal sikre oppfyllelsen av FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne i kommunenes arealplanlegging.

Løft 6: Kompetanse og kunnskap

Lav kompetanse i tjenesteapparatet er en gjennomgående utfordring. Det er mange ufaglærte som jobber i tjenestene til utviklingshemmede. Manglende kompetanse bidrar til at utviklingshemmede ikke får likeverdige tjenester innenfor ulike samfunnsområder. Utvalget har samtidig avdekket at det er gjort svært lite forskning om utviklingshemmede.

Forslag: At det utarbeides obligatoriske grunnkurs for ansatte uten formell kompetanse i helse- og omsorgstjenestene til personer med utviklingshemming. I tillegg bes regjeringen iverksette en systematisk forskningsinnsats for å skaffe til veie kunnskap om situasjonen for utviklingshemmede og virkninger av ordninger og tiltak med sikte på å bedre utviklingshemmedes situasjon.

Løft: 7 Koordinerte tjenester

Utvalget dokumenterer mangelfull koordinering og dårlig samarbeid rundt velferdstjenestene til personer med utviklingshemming – dette kommer særlig til uttrykk i overgangssituasjoner og mellom løpende tjenester, internt i kommunen, og mellom kommune, fylkeskommune og stat.

Utvalget foreslår: At kommunene pålegges en plikt til å sikre koordinerte kommunale tjenester til personer med sammensatte og langvarige behov for velferdstjenester.

Løft 8: Målrettet styring

Utvalgets gjennomgang viser at den relasjonelle forståelsen av utviklingshemming ikke alltid blir lagt til grunn i sektorpolitikken. Gjennomgangen viser videre manglende vektlegging av utviklingshemmedes perspektiver i politiske satsinger og i eksisterende ordninger og tiltak.

Utvalget anbefaler at:

  • Regjeringen tydeliggjør pådriveransvaret på politikkområdet.
  • Det rapporteres regelmessig til Stortinget om situasjonen for utviklingshemmede og iverksatte tiltak.
  • Departementet med samordningsansvar må utarbeide en plan for å følge opp politikkområdet.
  • Det opprettes et fagorgan med primæroppgave å følge opp politikken for utviklingshemmede.
Powered by Labrador CMS