Samfunn
Hele velferdssamfunnet i én app
På Tøyen i Oslo jobber det en gjeng teknologientusiaster som har som mål å bidra til å sikre framtida for den norske velferdsstaten. Intet mindre.
«Bli med og bygg morgendagens velferdssamfunn», står det å lese på den lille bedriften NyBys hjemmesider. Kongstanken er: «Hele velferdssamfunnet i en app».
Gründeren bak det hårete målet er Fredrik Gulowsen. Han har jobbet med start ups i mange år, men har også opplevd velferdssamfunnet på nært hold.
Gulowsen hadde en lillebror, som ikke lever lenger, og som var kronisk syk og avhengig av hjelp. Det har gjort ham oppmerksom på hvor viktig det er med gode velferdstjenester og hvor heldige vi er som har en utbygd velferdsstat.
Men velferdsstaten har også utfordringer. Det er nærmest tverrpolitisk enighet om at dagens velferdsmodell ikke tåler de demografiske endringene som følger av eldrebølgen.
Dessuten er organiseringen av velferdstjenester veldig mye top-down, mener Gulowsen.
– Ting vedtas på et overordnet nivå, og tilbys så til de enkelte brukere.
Frederik Gulowsen ønsker seg flere brukerstyrte tjenester på brukernes premisser.
Vi skal ikke erstatte noe eller noen. Vi skal ikke distrupte noen
Digitalt blikk
Med bakgrunn i blant annet Kolonial.no og Svipe.no har Fredrik Gulowsen og hans kolleger i NyBy sett på velferdssektoren med et digitalt blikk og fra et plattformøkonomisk ståsted.
– Digitale plattformer er i dag uovertruffent best på å koble ressurser og behov, sier han.
Eksemplene er mange – Uber, AirbNb, Foodora, Nabobil…
– Men i velferdssektoren ses ressurser og behov nærmest på som to ulike problemer. Og med stadig flere eldre, alt for mange unge som faller utenfor og et arbeidsliv som blir mer og mer automatisert, må vi klare å matche ressurser og behov både raskere og bedre i framtiden, sier Gulowsen.
Han mener det finnes en masse ubrukte ressurser «der ute», som både ønsker å gjøre en innsats og som vil kunne gjøre en forskjell.
Men ikke alle passer inn i en ramme med 8 til 16-jobb.
– Dette er velferdsressursenes lange hale. De som vi vet gjerne vil bidra, men som hittil har vært nærest umulig å finne fram til og administrere.
Med NyBys digitale plattform gjør vi disse ressursene tilgjengelig, mener Gulowsen.
LES MER:
- Nordre Aker: Først ut med ny velferds-app
- Robert Steen: – Dette er bære eller briste-byrådet
Kobler ressurser og behov
Nyby er et verktøy der behov kan kobles mot ledige ressurser. For eksempel vil en hjemmetjeneste kunne koble individuelle behov direkte mot ledige ressurspersoner i organisert frivillighet, på NAV, blant pårørende og private og ideelle organisasjoner. Det er i første omgang tjenester utenfor kommunalt vedtak som kobles til ulike behov, men kommunal hjemmetjeneste kan identifisere behov og legge ut ønsker på vegne av brukerne sine.
Et problem når velferdstjenester skal utføres er at man fort kommer opp i private og personlige forhold som den enkelte ikke nødvendigvis ønsker å dele med all verden.
I tillegg er det naturlig nok stilt en rekke lovpålagte, faglige og etiske krav og standarder for mennesker som skal jobbe med og for andre mennesker med et bistandsbehov.
Hvem som helst kan ikke melde seg som «terapeut» eller «pleier».
– Plattformen tar opp i seg de formelle og faglige kravene som følger lovpålagte velferdstjenester, framhever Gulowsen. Nyby er bygget opp rundt grupper, så kvalifisering av ressurspersoner eller kvalifisering av behov skjer på samme måte som i dag.
– Dermed blir det også like trygt som i dag, hevder Gulowsen.
NyBy-plattformen har vakt oppsikt i både gründermiljøet og i forvaltningen.
Denne uken er Ny By nominert blant fem andre til prisen «Årets sosiale entreprenør» som deles ut i regi av Ferd Sosiale Entreprenører.
Kommunen er med og betaler
NyBy-gjengen består i dag av 10 personer som holder hus i Tøyen Start up Village i Oslo. Gulowsen & co har brukt et par år på å utvikle plattformen. De har fått litt midler fra Innovasjon Norge og Helsedirektoratet, og er ellers finansiert gjennom utviklingskontrakter med både offentlige, ideelle og private utviklingspartnere.
Det siste er nokså unikt for NyBy – at de har fått med seg både private aktører, frivillige og deler av offentlig sektor til å betale for utviklingen av konseptet.
Flere bydeler i Oslo er i dag betalende utviklingspartnere av NyBy-plattformen, sammen med blant annet Asker og Bærum kommuner, Kirkens Bymisjon og Gjensidige. Alle sammen har vært med på testing og tilbakemelding gjennom 2017, og i høst skal bydel Nordre Aker i Oslo teste ut plattformen i praksis. Det vil bli selve ilddåpen for Frederik Gulowsens satsing. Planen er at også bydel Gamle Oslo, Asker og Bærum skal teste i praksis i høst.
– Jeg trodde det skulle bli veldig vanskelig å skape interesse i det offentlige, men det gikk både lettere og raskere enn jeg hadde trodd, forteller Gulowsen.
Lettere å samarbeide på tvers
På sikt ser Gulowsen for seg at NyBy kan benyttes på tvers av bydeler og også på tvers av etater og sektorer.
– NyBy ligner på Nabobil og AirBnb, men dette er et organiseringsverktøy for eksisterende organisasjoner i tillegg, sier Gulowsen.
Han mener NyBy-plattformen kan gi ledere innen helse og omsorg mer tid til ledelse og utvikling, på bekostning av ren administrasjon.
– Dette gjør at kommunens ledelse slipper å bedrive ressursstyring og administrasjon helt ned til minste detalj. Man går fra mikromanagement til selvorganisering.
– Med vår plattform kan man lettere samarbeide på tvers av bydeler eller etater i kommunen. Men det gir også en mulighet til samarbeid mellom kommuner, sier Gulowsen.
Han påpeker at han er «veldig klar over» at konseptet fort kan bli en del av debatten om private eller offentlige velferdstjenester og også utfordre enkelte yrkesgrupper. Spørsmål rundt faglig kompetanse, er også noe blant andre ansatte i omsorgssektoren er opptatt av.
– Vi har dialog med flere fagforeninger om disse tingene. Vårt formål er at pleie og omsorg skal finansieres av fellesskapet. Så får det være opp til politikerne å fordele ressursene. Men i NyBy kan vi for eksempel pre-kvalifisere alle aktørene, slik at det kun blir de med formell avtale med kommunene som kan bidra med tjenester, forteller Gulowsen.
– Helle poenget er å få synliggjort behov og ressurser som i dag ofte er låst fast i siloer.
Jeg trodde det skulle bli veldig vanskelig å skape interesse i det offentlige, men det gikk både lettere og raskere enn jeg hadde trodd
Handler ikke om disruptiv innovasjon
Fredrik Gulowsen er overbevist om at «hans» plattform vil gi en mer effektiv arbeidsflyt og ikke minst bidra til bedre omsorgstjenester. For eksempel ved at det blir mindre ensomhet blant eldre eller at asylsøkere og flyktninger blir raskere og bedre integrert.
– Vi ønsker å kombinere det beste fra landsbyen med det beste fra velferdsstaten. – Tenk deg alle reservebestemødrene som finnes der ute. Alle leksehjelperne. Det trenger ikke bli masse løsarbeidere av digitalisering.
– Det vi gjør er å lage et nytt verktøy for de aktørene som allerede eksisterer som brukere og tjenesteytere i velferdssamfunnet. Vi skal ikke erstatte noe eller noen. Vi skal ikke distrupte noen, poengterer Gulowsen, med henvisning til debatten om at omstilling gjerne fører med seg noen tydelige offer – som at enkelte yrkesgrupper eller bransjer rett og slett «forsvinner».
Med vår plattform kan man lettere samarbeide på tvers av bydeler eller etater
Skal testes ut i «real life»
Gulowsen & co skal nå prøve ut NYBy-konseptet sitt i virkeligheten. Først ut er en del av bydel Nordre Aker i Oslo.
Siden skal versjon 2 av NyBy utvikles. Blant annet med et eget verktøy for opprettelse av nye team innen pleie og omsorg.
– Det blir som en egen Facebook-gruppe for velferdstjenester, hvor man lett kan sette opp team og prosjektgrupper etter behov og ledig kapasitet.
Gründerdrømmen til Fredrik Gulowsen er at NyBy-konseptet kan utvides og tilpasses andre sektorer eller andre virksomheter. Han ser for seg en administrativ plattform som kan brukes av mange.