Samfunn
Jenter mer plaget av skolestress enn gutter
Jenter er mer bekymret, har flere psykiske plager og blir lettere utbrent av skolearbeid enn gutter, viser en ny rapport.
– Vi må unngå at det utvikler seg en stresskultur på enkelte skoler, sier kunnskapsminister Henrik Asheim (H) i en pressemelding.
15 år gamle jenter mest stressutsatt
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet laget en rapport om årsakene til skolestress.
Av de 33 studiene forskerne har gjennomgått har hele 22 undersøkt kjønnsforskjeller i opplevelsen av skolestress. Resultatene viser at jenter er langt mer utsatt for psykiske plager og stress knyttet til skolearbeid enn gutter.
Flere av studiene finner at 15 år gamle jenter er de som opplever mest skolepress.
Skolerelatert stress og andelen unge som rapporterer om psykiske plager har økt
Stress i skolen skyldes ifølge rapporten en ubalanse mellom krav og forventninger på den ene siden – og støtte og ressurser på den andre siden. Det handler både om forventninger elevene har til seg selv og forventninger fra skolen, lærerne, foreldrene og samfunnet hvor de skal få en jobb og lykkes.
Mye lekser og overgang til ny klasse eller ny skole trekkes frem av forskerne som faktorer som kan gå ut over elevenes sosiale relasjoner, og dermed bidra til negativt stress., heter det i rapporten
– Alvorlig
– Skolerelatert stress og andelen unge som rapporterer om psykiske plager har økt i Norge de siste årene. Dette er en alvorlig utvikling, og er bakgrunnen for at vi har bestilt denne rapporten, sier Asheim i pressemeldingen
– Det er vanskelig å si hvor mye av stresset og de psykiske plagene som skyldes skolen, og hvor mye som skyldes en mer generell utvikling i samfunnet. Men rapporten peker på at det er flere ting skolen kan gjøre for å motvirke stress, som å gi elevene god undervisning og sørge for en jevn arbeidsbelastning, understreker Asheim.
Rapporten kommer med fire anbefalinger om hva skolene kan gjøre for å motvirke negativt stress:
- Engasjerende undervisning
- Sosialt godt læringsmiljø
- Jevn arbeidsbelastning
- Unngå utvikling av en «stresskultur» på skolen