Arbeidsliv

Forskere vil begrense parkering på jobben

Halvparten av Oslos arbeidstakere har gratis parkering på jobben og enda flere i andre storbyer. Det gjør det vanskeligere å få ned bilbruken, mener Transportøkonomisk institutt (TØI).

Publisert Sist oppdatert
Et svært effektivt virkemiddel for å redusere bilbruk på arbeidsreiser er å begrense parkeringstilbudet ved arbeidsstedet, skriver TØI i en ny rapport.

– Flertallet av dem som jobber i norske byer, har gratis parkeringsplasser på jobben, men å endre parkeringstilbudet er et effektivt virkemiddel for å påvirke folk reise til jobben, sier forsker Petter Christiansen ved Transportøkonomisk institutt (TØI) til NRK.

Rapporten, som ser på hvordan bilbruken påvirkes av folks parkeringstilbud der de bor og på arbeidsplassen, er en del av et prosjekt for det svensknorske forskningsprogrammet Bisek.

– Avgift på gateparkering kan ha noe for seg. Flere parkerer da gjerne i parkeringshus, det blir mindre behov for gateparkering, og arealene kan brukes til for eksempel sykkelfelt, sier Christiansen.

Norges Automobil-Forbund (NAF) er ikke fremmed for at for eksempel Oslo innfører parkeringsrestriksjoner.

– Vi vet at både færre parkeringsplasser og parkeringsavgift er med på å få ned biltrafikken, men man må tenke helhetlig. I Oslo må man ikke ramme hverdagsreisen til folk unødvendig. Da må man legge til rette for innfartssparking, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Hun understreker at det som er god politikk i Oslo, ikke nødvendigvis er det for resten av landet.

Powered by Labrador CMS