Ledelse

Fotballtrener Tom Nordlie har gode erfaringer med ikke å dele negativ informasjon om klubben eller seg selv med spillerne. Posten-sjef Dag Mejdell har en annen tilnærming til å håndtere slike situasjoner.

Ledere håndterer negative hendelser forskjellig

Noen ledere mener det er viktig å informere de ansatte før negative nyheter om bedriften når mediene. Andre har lært av erfaring at det lønner seg å vise de ansatte at man ikke bryr seg om det negative.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Næringsliv har snakket med Posten-leder Dag Mejdell og fotballtrener Tom Nordlie, som også har vært leder i næringslivet.

Disse lederne har ulike tilnærminger til å håndtere kritiske situasjoner for bedriften.

– Negative hendelser man ikke er forberedt på, er utfordrende. Det kan nesten aldri bli nok informasjon. Man skal også være ærlig på at det ikke er alt man vet selv om man sitter som øverste leder, sier Mejdell til avisen.

Fotballtrener Tom Nordlie har etter hvert erfart at en annen strategi fungerer bedre. I begynnelsen av karrieren la han mye vekt på å forklare seg internt fordi han var redd for hva spillerne hadde lest eller hørt. Etter hvert erfarte han at andre løsninger fungerte bedre.

– Hvis jeg viste at jeg ikke brydde meg, så gjorde ikke spillerne det heller. Men spør de, svarer jeg selvfølgelig. Hvis ikke, kommenterer jeg svært sjelden rykter og medieoppslag, sier han til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS