Nyskaping

Fremveksten av Spotify har ført til lavere platesalg, men plateselskapenes inntekter fra strømmingen kompenserer for hele tapet.

Spotify gir lavere platesalg, men like høye inntekter

Da Spotify lanserte i USA i 2013 rustet platebransjen seg for storm. Ny forskning viser at salget av musikk falt, men ble kompensert av strømmeinntektene. Dersom platebransjen kan samles, starter kampen om høyere royalties.

Publisert Sist oppdatert

Luis Aguiar i EU-kommisjonen og Joel Walfogel ved University of Minnesota har sett på hvilken effekt streaming av musikk, slik som hos nettjenesten Spotify, har på plateselskapenes omsetning. Resultatet er overraskende. På tross av flere oppslag i mediene om at artistene ikke klarer å leve av inntektene fra Spotify, som har blitt rapportert å være så lave som 3,6 til 6 øre per låt, viser forskningen at plateselskapenes omsetning ikke hadde vært høyere dersom Spotify ikke fantes.

Selv om vi i Norge har hatt tilgang på strømmetjenester som Spotify og andre lignende tjenester som Tidal (tidligere Wimp) siden 2008, var det først i 2013 at amerikanerne fikk tilgang på teknologien som gjør det mulig å spille av millioner av album når en måtte ønske, det eneste som kreves, er et abonnement eller at man tillater at musikken avbrytes av reklameinnslag. På samme tid som strømming vokste i popularitet i Norden, tok Apples nettbutikk Itunes over de amerikanske kundene. Så da Spotify endelig ble lansert i USA, var det knyttet stor spenning til hva som ville skje med platebransjens allerede godt etablerte Itunes-salg.

Forskerne brukte Spotifys vekst mellom 2013 og 2015 til å forsøke å svare på det spørsmålet ved måle antall strømminger og sammenholde tallene med andre salgstall fra bransjen. Det tallene uansett viser, er at økt Spotify-bruk umiddelbart førte til at platesalget falt.

Mindre salg

Ifølge Aguiar og Waldfogel innebærer 137 avspillinger på Spotify at det selges en mindre låt på andre plattformer. Ikke bra for platebransjen, skulle man tro. Men analysen viste også at piratkopieringen gikk ned. Og dessuten fikk strømmingen så kraftig opp at med dagens prisnivå, om lag 6,7 kroner i inntekt for hver låt solgt og 6 øre for hver låt strømmet, kom platebransjen ut i null.

Forskerne er ikke sikre på om dette kan kalles en suksess. En revolusjonerede ny teknologi som Spotify, skal normalt medføre at rettighetshaverne, artistene og plateselskapene i dette tilfellet, øker inntektene sine betydelig, skriver de i rapporten. Tanken er at siden strømming åpner for bundling i større grad enn annet musikksalg, burde det også være mulig å hente ut en større del av konsumentoverskuddet. De konkluderer med at dersom den fallende salgstrenden fortsetter, kommer rettighetshaverne til å kreve høyere royalties fra strømmetjenestene.

Skal de lykkes med det, må de samarbeide bedre i forhandlingene enn de gjør i dag. Og dessuten, hvis de lykkes og for eksempel tvinger Spotify til å kreve tre ganger så høy månedspris som de tar i dag, er risikoen stor for at mange av strømmerne vil vende tilbake til livet som musikkpirat, skriver forskerne.

Powered by Labrador CMS