Ledelse

Slik unngår du turnover i oppstartsbedrifter

Det kan være vanskelig å beholde sine beste ansatte når man driver en oppstartsbedrift, og konkurrentene kan friste med høyere lønn. BI-professor Stig Berge Matthiesen trekker frem to tiltak som kan bidra til å holde på nøkkelansatte.

Publisert Sist oppdatert

Idet markedet endrer seg, skjer det samme med de ansatte, ifølge Mark Straz, gründer av bedriften Namely. Han skriver på nettstedet Entrepreneur.com at nesten halvparten av ansatte forventer en lønnsøkning i løpet av de neste 12 månedene. Hovedgrunnen er at levekostnadene øker, som juli-rapporten fra den økonomiske forskningsbloggen Glass Door viser.

Mange gründere spør seg om hvordan de kan klare å holde på sine kompetente ansatte, spesielt når konkurrenten frister med bedre betaling. Hemmeligheten ligger innenfor bedriftens fire vegger, og har ikke bare med lønnen å gjøre, hevder Straz.

Studier utført ved Handelshøyskolen BI viser dessuten at ansatte som synes jobben er morsom, presterer bedre enn de som lokkes av bonuser og provisjon.

Økonomiske gulrøtter som bonus og provisjon har lenge blitt ansett som viktig for å motivere ansatte til bedre innsats. Men indre motivasjon er en sterkere suksessfaktor, viser studien. Gode lønnsbetingelser er også viktig, men da bør den primært gis som fastlønn.

Tilhørighet og motivasjon

Ifølge Stig Berge Matthiesen ved BI er det to sentrale tiltak som må til for at gründerbedriften skal kunne klare å holde på sine beste medarbeidere.

– Det må legges til rette for at medarbeiderne føler både tilhøringhet og tilknytning til bedriften. Gjør de det, følger også ansvarsfølelsen og ønsket om å fortsette i bedriften. Jobben må dessuten være indremotiverende. Ytre ting tillegges da ikke like mye vekt. Det må eksistere en psykologisk kontrakt mellom leder og medarbeider om avklaring av forventninger, forklarer han.

Lederverktøy

Slik oppfyller du dine ansattes forventninger i en gründerbedrift:

Både kompensasjon og tilfredshet må tilfredsstilles:

Gi informasjon om aksjemuligheter:

  • Ved å tilby eierandeler kan du oppmuntre til forpliktelse og -insentiver til bedre prestasjoner
  • Hjelp ansatte med å forstå hva som faktisk blir tilbudt dem, og om markedet

Tilby fordeler av verdi:

  • Fordeler er en viktig del av hvordan de ansatte opplever sin lønnspakke
  • Individuelle fordelsplaner, som ikke koster skjorta, bør tilbys de ansatte. Vær nøyaktig med å forklare dem hva fordelene inne-bærer i praksis. Helse- og velværefordeler er et eksempel på ting som ansatte setter pris på

Selg bedriftens overordnede misjon:

  • Ansatte trenger å motiveres av mer enn penger og fordeler. De ønsker å føle at de er en del av noe som er større enn dem selv, og at deres funksjon faktisk har en betydning for bedriftens drøm
  • Definer, og minn de ansatte om, hvilke strategiske mål bedriften jobber for å oppnå. Det er viktig at målene rimer med de ansattes verdier

Tilby en konkurransedyktig lønn:

  • Er du gründer bør du ikke gå i fella, der du betaler dine ansatte langt under markedsverdien deres
  • I gründerbedrifter er opsjoner av stor verdi for de ansatte, og er med på å løfte motivasjonen deres. De kan likevel vel aldri bli et substitutt for fastlønnen deres
  • Det finnes ingen vei rundt å betale sine ansatte den lønnen de fortjener, spesielt når bedriften går bra

Matt Straz, gründer av bedriften Namely / Entrepreneur.com

Etablere bånd

Matthiesen advarer ledere mot et klima der ansatte opplever urettferdighet og psyko-sosialt skurr.

– Da slutter man lettere, sier han.

Han anbefaler derfor ledere å investere så mye i sine ansatte at man klarer å knytte et bånd, slik at de ansatte føler seg tettere knyttet til hele bedriftens virksomhet.

– Av og til slutter folk av andre grunner som flytting og familiesituasjoner. Det er det vanskelig å gjøre noe med, forklarer han.

Ytre insentiver

Noen ganger må oppstartsbedrifter også tilby noe ekstra til sine ansatte, selv om de ikke nødvendigvis har økonomiske muskler til å overgå konkurrentene. Ifølge Matthiesen bør man ikke undervurdere verdien av ikke-økonomiske insentiver.

– Eierandeler, helsestudioabonnementer eller andre goder må ikke undervurderes, sier han.

Samtidig påpeker han at det er et tegn i tiden at ansatte blir kortere i stillingene sine. Det kan også være at folk som velger å jobbe i gründerbedrifter også har spesielle preferanser, mener han.

– I noen tilfeller er folk bare urolige eller rastløse. I oppstartsbedrifter er det dessuten mange ansatte som liker litt armer og bein, og følelsen av å jobbe i en pulserende bedrift i utvikling. Den arbeidsgleden kan forsvinne når bedriften har gått over i produksjonsfasen. Da kan det hende at disse medarbeiderne søker seg videre, avslutter han.

Professor Stig Berge Matthiesen ved BI mener ledere av gründerbedrifter må skape en følelse av tilhørighet og indre motivasjon hos sine ansatte, for å unngå at de går til konkurrerende virksomhet.

«Det må eksistere en psykologisk kontrakt mellom leder og medarbeider om avklaring av forventninger»
Stig Berge Matthiesen

Powered by Labrador CMS