Ledelse

5 barrierer mot tillitsbasert ledelse

Typiske problemer når man går fra tradisjonell styring til tillitsbasert ledelse.

Publisert Sist oppdatert

I København kommune har de gjennomført en tillitsreform som har fått mye oppmerksomhet, også her i Norge. Tina Øllgaard Bentzen fra Roskilde universitet skrev en doktorgradsavhandling om reformen som handlet om spranget fra ambisjoner til praksis, og berører der noen av de hindringene man kan støte på når man skal bekjempe byråkrati og kontrollregimer.

Ifølge lederweb.dk identifiserer Øllgaard Bentzen fem sentrale barrierer mot innføring av tillitsbasert styring og ledelse:

  • Strukturelle barrierer
    Det tar tid å gå over til tillitsbasert styring. Det utfordrer tålmodigheten, ikke minst til politikere som vil at det skal skje noe.
  • Kommunikasjon
    Folk har ulike forventninger til hva tillit betyr. Hvis disse er så forskjellige at de ikke kan forenes, blir det en barriere.
  • Kompetanse
    Man mangler folk som klarer å motivere andre til endringer og/eller man mangeler folk som er motivert til å håndtere delegert lederskap. Det er heller ikke alle medarbeidere som liker tillitsbaserte ledelse og det ansvaret som da pålegges de ansatte. De synes det er enklere å bli styrt.
  • Begrensede ressurser
    Det kan bli en utfordring hvis innsparinger skal skje samtidig som man skal innføre tillitsbasert ledelse. Dette gjelder særlig på arbeidsplasser hvor tilliten er utfordret. Hvis tilliten allerede er veletablert, kan selv vanskelige innsparinger løses ved hjelp av involvering av medarbeiderne. Medarbeidere som får mer tillit vil på sin side oppleve økt krysspress. De får økt ansvar for at oppgaven skal løses, men kanskje ikke flere ressurser.
  • Å ta ansvar
    Rollen til offentlige ansatte endres. Medarbeidere blir med-ledere. Dette gir dem mer innflytelse, men krever også at de tar mer ansvar.

Denne typen barrierer bør imidlertid ikke være til hinder for at man innfører tillitsbasert ledelse, mener Øllgaard Bentzen. Hun råder ledere til å være oppmerksomme og forberedt på barrierene, og tipser om at man må forvente at ting tar tid, at medarbeiderne vil oppleve dilemmaer rundt ressurssituasjonen etc. Man kan også diskutere selve tillitsbegrepet, for å bli enige om hva det betyr.

Les også: Toppstyring er ødeleggende

Powered by Labrador CMS