Amazon

Folk passerer Amazon Go i Seattle, USA, 5. desember 2016.

AMAZON GO revolusjonerer varehandelen

Amazon – varehandelens innovasjonsfyrtårn – gjør det igjen. Denne gangen er det dagligvarehandelen som får merke det. Men snart vil all handel med standardvarer som ikke krever kunderådgivning bli berørt. Fremtidens handling, for dem som er presset på tid, er her. «No time to sleep!»

Publisert Sist oppdatert

SYNSPUNKT - AMAZON lanserte mandag 5. desember AMAZON GO som vil snu opp ned på hvordan folk handler i fysiske butikker. AMAZON GO vil ikke ha noen bemannede kasser, ingen kassaapparater, og heller ingen køer.

Enkelt beskrevet går konseptet ut på at kunder sjekker inn i butikken med en app på mobilen på samme måte som man sjekker inn på et fly med en QR kode som man holder over en scanner. Deretter legger man mobilen tilbake i lommen eller vesken. Appen fungerer fra nå av, og så lenge man er inne i butikken, som en digital handlekurv.

Varer man plukker ned fra hyllen blir automatisk lagt til handlekurven på appen og belastet kundens konto og kredittkort hos AMAZON. Når kunden er ferdig forlater han butikken uten noen videre stopp. I det kunden forlater butikken blir en kvittering sendt til vedkommendes epostadresse. Genialt!

Konseptet er basert på AMAZONs avanserte egenutviklede maskin-lærings teknologi som automatisk registrerer når et produkt tas fra hyllen og fysisk plasseres i kundens handlekurv. Teknologien minner mye om den man finner i selvkjørende biler. Om kunden ombestemmer seg og setter produktet tilbake, oppdateres den digitale handlekurven også.

Den første butikken vil se dagens lys i sentrum av Seattle tidlig i 2017. Deretter skal hele 2000 AMAZON GO butikker, som i gjennomsnitt er på 180 m2 størrelse, rulles ut over hele USA. Vareutvalget er begrenset til ferdiglaget mat, brød og melk, og andre produkter som ikke krever bemanning ala ferskvarer som kjøtt og fisk. Slik sett vil sortiment og størrelse passe perfekt i travle bystrøk hvor folk jobber og handler i lunchen eller på vei hjem – situasjoner hvor tid er en knapphetsfaktor.

Av dette leser jeg at REMA og KIWI-butikker som er lokalisert i bykjerner, vil merke presset først. JOKER og søndagsåpne butikker vil kunne øke lønnsomheten ved å adoptere teknologien og konseptet. Konsepter som Meny eller COOP Mega vil ikke bli rammet på samme måte. Grunnen er at folk vil handle der av andre grunner enn bare raskt og effektivt.

Andre butikk-konsepter som i stor grad selger standardvarer hvor kundene i liten eller ingen grad trenger rådgivning - for eksempel ikke-reseptbelagte varer i et apotek, kan også opereres på samme måte. Bensinstasjoner kan gjøres mer effektive for dem som skal ha noe annet enn bensin eller varm mat på veien. Fremtiden er her!

Tor Wallin Andreassen

Foto

NHH

SYNSPUNKT-skribent Tor Wallin Andreassen er professor og leder av Center for Service Innovation (CSI) ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Powered by Labrador CMS