Arbeidsliv

Det å kunne mestre selve håndverket godt, er en av de viktigste egenskapene lærlinger kan ha, ifølge en undersøkelse.

Arbeidsgivere mener lærlinger kan for lite

SINTEF-forskerne Anniken Solem og Lisbeth Øyum skriver torsdag i Dagens Næringsliv at lærlingene ikke har “knagger” å henge nyervervet kunnskap på, og ser derfor ikke sammenhengene i arbeidet godt nok.

Publisert Sist oppdatert

De mener at nye typer samarbeid mellom skole og arbeidsliv kan bøte på dette.

Akershus universitetssykehus (AHUS) har varslet at de legger ned ordningen med lærlinger i helsefag. Grunnen er at lærlinger mangler kunnskap og nødvendig kompetanse fra skolen. Ledere i industri, bygg og anleggsbransjen rapporterer om de samme manglene.

Les også: Kunnskapsministeren enig med LO-leder

– Dette er som å høre arbeidsgivere vi har møtt i industri og bygg og anlegg. De forteller at bedriftene må bruke mange år på å lære ferske fagarbeidere opp til å bli optimale medarbeidere, skriver Øyum og Solem.

De skriver videre at forskningsprosjektet «SKILLS – fremtidens fagarbeider» tar fatt i dette. Med Forskningsrådet i ryggen, har et knippe industribedrifter, videregående skoler og forskningsmiljøer gått sammen om et felles mål: å oppnå høykompetente fagarbeidere raskere enn i dag.

Må mestre håndverket

I en spørreundersøkelse der industrien og bygg- og anleggsnæringen vurderer hvilke ferdigheter fagarbeiderne vil trenge, i dag og i fremtiden, kommer det frem hvilken egenskaper næringslivet prioriterer høyest.

Her deltok yrkesaktive medlemmer fra tre fagforbund og representanter for tre arbeidsgiverforeninger. Resultatene viser at det er høy grad av samstemthet på tvers av fag, posisjon og bransje om både det nåværende og fremtidige kompetansebehovet til fagarbeidere.

Det å kunne jobbe sikkert, mestre selve håndverket godt, se av erfaring hva som må utføres av arbeid, ha yrkesstolthet, holde gitte tidsfrister og ha interesse for å lære og utvikle seg selv, scoret høyest.

Powered by Labrador CMS