Nyskaping

DNB leter nå etter ny innovasjon innen finansielle løsninger for å møte det digitale skiftet

DNB på gründerjakt

Det digitale skiftet, nye konkurrenter og ny lovgivning gjør at DNB nå leter etter gründere til nye finansielle løsninger. Og de er klare for å betale.

Publisert Sist oppdatert

Digital innovasjon er viktig for DNB, og hele toppledelsen har vært på reise til både teknologiklyngen Silicon Valley og til Kina for å lære mer. Mobilbetalingsløsningen Vipps har fått god medfart med sine nesten to millioner brukere det siste året, men det må gjøres mer.

– Hele banken må jobbe annerledes og tenke digitalt i alt vi gjør dersom vi skal unngå å bli frakjørt, sier konsernsjef Rune Bjerke til Dagens Næringsliv.

Gründerprogram

Nå leter banken etter nye impulser, og inviterer til gründerkonkurranse, kalt «DNB NXT Acceletator» i samarbeid med Startuplab. De beste forslagene til innovasjon innen finansiell teknologi kan ende opp med å motta opp mot 1,3 millioner kroner i oppstartfinansiering. Målet er å utvikle nye produkter og tjenester til bankens kunder.

Åtte selskaper vil bli valgt ut, og fra mars vil de få være med på gründerprogrammet som varer i tre måneder, med egen mentor fra Startuplab.

– Jeg tror vi vil få se helt ny innovasjonskraft innen bank og finans, forhåpentligvis med internasjonalt potensial, sier Per Einar Dybvik i Startuplab til DN.

Nye utfordringer

Fra 2018 innføres et nytt betalingstjenestedirektiv, «Psd 2.0», som gjør det mulig for eksterne leverandører, som Facebook Messenger og Google, å benytte seg av bankenes kundedata til egne betalingsløsninger.

Facebook er allerede underveis med lanseringen av betalingsløsninger gjennom «Messenger»-applikasjonen sin, noe som kan utfordre DNBs posisjon.

– Finansbransjen står overfor store endringer, men det gir også rom for nye løsninger innen betaling, kundeservice og sikkerhet, sier Dybvik.

Drømmen, sier Bjerke, er å få til et så vellykket produkt at det gir assosiasjoner til Vipps.

Powered by Labrador CMS