Ledelse

Supplybåter brukt i oljeindustrien ligger i opplag i Ålesund.

Frykter for rederienes lokale forankring

– Men de maritime klyngene langs norske kysten er overlevingsdyktige, mener sjøkaptein Hans Sande.

Publisert Sist oppdatert

Det er en dyster tid for de maritime klyngene på Vestlandet. Mange av rederiene er tynget av gjeld og må legge båt etter båt til kai eller på land. De som leverer utstyr, driver med service- eller verkstedsvirksomhet får lite oppdrag. Lokalsamfunn tynges av oljenedturen.

De maritime klyngene på Sunnmøre, Ulsteinvik og Fosnavåg, har vært suksesshistorier. De maritime miljøene der har primært drevet med design og utstyr, samt bygging og operasjon av offshorefartøy. De har vært preget av norske familieeide rederier, og har sysselsatt mange. Samfunnene rundt har nytt godt av strålende tider i olja.

– Det var en gruppesuggesjon og alle trodde man skulle vokse til himmels. Så var det bråstopp. Man kan spørre seg hvordan det var mulig, sier Hans Sande, leder i Norsk sjøoffiserforbund, til Dagens Perspektiv.

– Alle blir berørt

Det maritime miljøet i Fosnavåg er hjem for de fire offshorerederiene Rem Offshore, Havila Shipping, Olympic Shipping og franskeide Bourbon Offshore. Disse rederienes situasjon speiler en hel næring.

Olympic Shipping er tynget av gjeld og må refinansiere. Rem Offshore har, ifølge Sysla, måttet selge skip, og skal nå fusjoneres med Aker-eide Solstad Offshore. Havila Shipping har måttet nedbemanne.

Ifølge Maritime.no sitt opplagsregister har Havila fem skip i opplag, Rem har tre i opplag, Olympic har tre og Bourbon har ett skip i opplag.

Sjøkaptein Hans Sande følger nøye med på ringvirkningene av oljenedturen.

– Alle blir berørt – fra dem som bygger skip på verkstedene og utstyrsleverandørene til dem som driver med service og sjøfolkene på båtene, sier han.

Når rederiene nå sitter igjen med så mye overflødig tonnasje, blir båtene liggende til kai og på land. Sande tegner et dramatisk bilde av det som er i ferd med å skje langs norskekysten.

– Vi frykter at rederiene ikke har hånda på roret.

Mister lokal forankring

Sandes skrekkscenario er at de norske rederiene må la seg kjøpe opp av ansiktsløse finansielle institusjoner og hedgefond.

– Vi bekymrer oss for at potensielle oppkjøpere ikke vil benytte seg av norske ansatte og flagge ut. Man kan totalt miste den lokale forankringen.

Sande minner om at maritim næring sysselsetter over 100.000. Før oljekrisa omsatte næringen for 175 milliarder kroner.

– Derfor er situasjonen også dramatisk for Norge som maritim nasjon.

– Er det fare for at de maritime klyngene forsvinner?

– Det spørs hvilken omstillingsevne de har. Mye av teknologien, kompetansen og innovasjonsviljen fra olje- og gassbransjen kan klart rettes inn mot ulike havromsprosjekter, sier Sande.

– Klyngene er overlevingsdyktige

Sande peker på de maritime klyngene som spesielt overlevingsdyktige i den vanskelige situasjonen.

– Det er korte linjer mellom de ulike aktørene, og klyngene har ført frem god kommunikasjon. Det er kort vei fra tegnebrettet til brukeren.

Selv om næringen ikke vil komme tilbake slik den var, tror Sande det er mulig å overføre innovasjon- og investeringsviljen fra olje- og gassbransjen til nye områder på lang sikt.

Powered by Labrador CMS