Ledelse

På teatrene finnes det flere mobilfrie soner

Mobilfri sone i kreative møter

På teatrene er mobilbruk forbudt under kreative møter. Kan arbeidslivet lære noe av dette? Ja, skriver to BI-forskere.

Publisert Sist oppdatert

Teater er et kreativt fag, og på teatrene krever regissørene at medarbeiderne sine logger totalt av fram mot en forestilling. Digitale avbrekk er bannlyst, og kan til og med bli straffet. Donatella de Paoli og Sigrid Røyseng drar i BI Business Review fram noen punkter ledere kan dra nytte av fra teaterlivets antidigitalisering

Bannlyst

– Det er riktig at i prøvesituasjonen så er digitale media bannlyst fordi det forårsaker lekkasje, hvis du tar det i sin ytterlighet. Det ypperste er ballett, det står så mye på spill. Da kan ingen være ute av konsentrasjon. Det handler om å lukke det kunstneriske rommet. Det er egentlig ikke forskjellig fra et møte. Et møte er en arbeidsprosess som må skjermes, derfor er det helt rimelig å bannlyse digitale media i en møtesituasjon, sier teatersjef Tom Remlov ved Riksteatret til BI Business Review.

Den kreative fasen er det som avgjør om teaterstykket blir en suksess eller ikke. Medarbeiderne skjermes fra all støy under hele oppkjøringen, som varer i åtte uker. De må være følelsesmessig og fysisk tilstede hele tiden. Det skaper en best mulig kreativ prosess.

Hva kan ledere i arbeidslivet lære av teatret?

  • Innføre digitalfrie møter når du samler nye mennesker og skal løse krevende og kreative oppgaver.
  • Motivere ansatte til å være fullstendig tilstede i møtene, i stedet for å bli påvirket av støy fra de digitale mediene.

Det fysiske rom

I teaterverdenen omtales de kreative prosessene på scenen og i prøvene som «det hellige rom». Og dette hellige rommet skal ikke bli påvirket av digitale medier.

På scenen er det ikke lov til å bruke verken mobiltelefon eller datamaskin, selv om teknologi benyttes både i forberedelsene, pausene og oppføringen av stykket. Det er nettopp denne avgrensningen som er viktig.

– Du jobber med mennesker, skaper situasjoner i dette rommet, det er alltid en overgang å gå fra prøverommet til scenen. Da forstår man hva slags forestilling man lager. Du må være i rommet, og forstå det som skjer. Fysisk kommunikasjon er viktig, sier regissør Sigrid Strøm Reibo.

Hva kan arbeidslivet lære av teatret?

  • Definer hvilke oppgaver og møter som er kritiske for verdiskapende kreativitet.
  • Reserver et avgrenset, digitalfritt rom for kritiske møter.
Powered by Labrador CMS