Ledelse

Prisen på laks har skutt i været i 2016. Resultatene til tre store sjømatselskaper har vokst i samme takt.

Rekordpriser gir rekordresultater

Men høye kostnader i næringen bekymrer.

Publisert Sist oppdatert

Sjømatselskapene Marine Harvest, Lerøy Seafood Group og Grieg Seafood leverte torsdag kvartalsrapporter. Alle de tre selskapene kan skilte med rekordresultater.

Noen nøkkeltall fra kvartalspresentasjonene:

  • Lerøy Seafood oppnådde en omsetning på 4,26 millioner kroner i andre kvartal i 2016. Samme periode året før hadde selskapet en omsetning på 3,32 millioner kroner.
  • Marine Harvest kan betale investorene utbytte på 3,20 kroner per aksje for andre kvartal i 2016. Ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans var det ventet et kvartalsutbytte på 0,21 euro per aksje, skriver DN.
  • Grieg Seafood leverte sitt beste kvartals- og halvårsresultat, med et driftsresultat (ebit) før verdijusteringer av biomasse på 312 millioner kroner i andre kvartal. I samme periode i 2015 leverte selskapet et negativt resultat på 21 millioner kroner.

Lakseprisen til himmels

– Prisen på atlanterhavslaks nådde rekordnivå i andre kvartal. Det var hovedgrunnen til at Lerøy endte med høyest omsetning i selskapets historie, sier konsernsjef i Lerøy Seafood Group Henning Beltestad i en børsmelding.

Lerøy forklarer prisoppgangen på laks og ørret med en nedgang i tilbudet i det globale laksemarkedet.

"Dette, sammen med høy betalingsvillighet i sluttmarkedet, og en svak norsk krone, har gitt rekordhøye priser for laks i kvartalet. Prisene for ørret har også steget betydelig i andre kvartal 2016, men er fortsatt vesentlig under prisoppnåelsen for laks," heter det i rapporten.

Høye kostnader

I pressemeldingen om rekordresultat også for Marine Harvest, retter konsernsjef Alf-Helge Aarskog en pekefinger mot næringen:

– De rekordhøye lakseprisene til tross, produksjonskostnadene har blitt uakseptabelt høye og kostnadstrenden er ikke tilfredsstillende. Kostnadene har økt i alle regioner, sammenlignet med andre kvartal i 2015. Marine Harvest har fortsatt fokus på kostnadsreduksjon i hele organisasjonen og støtter nye metoder og innovative løsninger som kan bekjempe kostnadseskaleringen, sier han.

Også Lerøy Seafood og Grieg Seafood mener at det finnes et forbedringspotensiale når det gjelder eskaleringene av kostnadene i bransjen. Lerøy mener kostnader til fór er hovedgrunnen, og skriver at konsernet har høstet fisk med lavere snittvekt enn i tidligere kvartal for å optimalisere prisoppnåelsen.

Powered by Labrador CMS