Ledelse

Slik får du flere «aha»-opplevelser

Fire tips for å legge merke til de kreative idéene når de oppstår

Publisert Sist oppdatert

Problemløsningsinstinktet vårt forteller oss ofte at idémyldring og detaljerte slagplaner er veien å gå for å finne de gode og kreative løsningene. Men forskning viser at det i mange tilfeller kan være passivitet som gir de beste beslutningene og løsningene, skriver David Rock og Josh Davis i Harvard Business Review. Begge jobber på NeuroLeadership-instituttet, som kombinerer vitenskap og lederskap.

Kort sagt er hjernen flink til å finne de kreative og briljante løsningene når den er avslappet og inaktiv, noe som er årsaken til konseptet ahaopplevelser. Det kan føles tilfeldig, men Rock og Davis forklarer at det er langt mindre tilfeldig enn man skulle tro, og peker på fire faktorer som kan bidra til flere friske idéer.

Stillheten

I arbeidslivet kommer møtene som perler på en snor, og det blir lite tid til å koble av, siden man er omringet av andre mennesker hele tiden. Men fred og ro er nødvendig for å mane fram eurekaøyeblikkene, samt jevnt bedre beslutningstaking. En studie publisert i Psychological Science fant blant annet at personer tok bedre beslutninger etter bare 15 minutter med meditasjon, fordi det gjorde dem mer oppmerksomme på eventuelle utfall de ikke hadde tenkt på.

Tips: Uansett hvor travel hverdagen er, ta pauser og finn tid til stillhet. Enten i et tomt kontor, eller i en spasertur. Forskning viser faktisk at en gåtur er positivt for kreativiteten, skriver Rock og Davis.

Som Søren Kierkegaard sa: «jeg har gått meg til mine beste tanker og jeg kjenner ingen tanke så tung at man ikke kan gå fra den».

Se innover

Når man finner stillheten er det viktig at man soner ut, skriver forfatterne. En inaktiv hjerne er flinkere på å plukke opp de små signalene. Forskning har også vist at å la tankene vandre gjør deg flinkere til å bruke kreativiteten.

Dette er vist gjennom et eksperiment der deltakerne fikk i oppgave å finne så mange bruksområder som mulig for trivielle gjenstander som murstein og sko. Deretter tok de en tolv minutters pause, der en gruppe gjennomførte krevende hukommelsestester, men den andre gjorde mindre krevende oppgaver som gjorde at tankene fikk vandre. Den siste gruppen gjorde det deretter 40 prosent bedre i neste runde.

Tips: Tillat deg perioder av dagen med passivitet, og la deg selv dagdrømme. Slå av telefonen av og til, og leg til rette for at du faktisk oppdager aha-tankene når de kommer.

Positiv tilnærming

Mennesker legger i større grad merke til ulik informasjon når de er glade i stedet for urolige. En stor beslutning fører ofte med seg usikkerhet, og siden usikkerhet ofte fører med seg uro, er usikkerhet en av de største faktorene som er med på å drepe kreativiteten, skriver Rock og Davis. Forskning viser også at positive følelser fører til større sannsynlighet for kreativitet enn negative følelser.

Tips: Hvis du står overfor en stor beslutning, og føler at du ikke helt har dagen, gjør noe med det. Snakk med en venn eller ta en tidlig lunsj. Søvn kan også hjelpe.

Mindre innsats

Ofte får man høre at man må tenke lenge og vel før man tar en stor beslutning, noe som står i kontrast til at man er mest kreativ når man tenker mindre.

I en studie fikk to grupper beskjed om å velge en leilighet. Den ene gruppen fikk beskjed om å velge med en gang, mens den andre skulle tenke seg lenge om og bruke all informasjonen de hadde tilgjengelig før de tok et valg. Resultatene viste at den første gruppen i større grad valgte leilighetene som objektivt var av best standard.

En grunn til dette er at man i en langvarig avgjørelsesprosess blir fanget i de samme sporene, og unnlater å se alternative innfallsvinkler og løsninger.

Tips: Husk å ta pause fra beslutningstakingen, og fokuser på andre ting, for eksempel trening.

Powered by Labrador CMS