Samfunn

Et togsett fra Virgin Trains ankommer stasjonen.

Spår krise for den private jernbanen i Storbritannia

Modellen for privatisering av den norske jernbanen har et tilbakevendende problem. Operatørene sliter med lønnsomheten.

Publisert Sist oppdatert

Ikke ulikt den privatiseringen av den norske jernbanen som samferdselminster Ketil Solvik-Olsen innførte og som er i ferd med å rulles ut, har britene levd med siden 1994. Da ble den stolte britiske jernbanen splittet opp, og det ble innført et system hvor en rekke operatørselskaper byr om å få kjøre på strekninger i visse perioder. Systemet har siden blitt kopiert, ikke bare i Norge, men også i Tyskland, Sverige og Danmark.

Tidlig ble det klart at flere av operatørene overestimerte transportbehovet og ble nødt til å gi seg på viktige strekninger. Som følge av problemene ble den såkalte West Coast-linjen midlertidig renasjonalisert i 2009. Det er på denne linjen togene kjører mellom London og Skottland.

I en artikkel i Financial Times fremgår det nå at flere eksperter frykter en ny kriserunde i det private togmarkedet. Denne gangen er det for optimistiske spådommer som ikke vil slå til som følge av brexit, som skal være synderen.

Brexit skal antagelig ikke ha hele skylden. Transportselskapet Stagecoach, som eier 90 prosent av driften på den såkalte Virgin Trains East Coast meldte i juni at omsetningen hadde falt de siste seks måndene som følge av fallende tro på økonomien blant kundene. Ifølge kontrakten skal selskapet betale myndighetene 3,3 milliarder pund, om lag 36 milliarder kroner, i årene 2014 til 2022. Og nå spekuleres det i om det kan bli vanskelig for selskapet.

Et gjentakende problem i det britiske jernbanesystemet, som man også har sett i andre bransjer hvor lukrative rettigheter auksjoneres ut - blant annet for mobilnett i telekombransjen, er at budene blir "for høye". I utgangspunktet høres ikke dette ut som et stort problem, pengene går jo til staten, men når det fører til opphold i tjenestene, blir det raskt klart at systemet har noen indirekte kostnader.

I snitt har de britiske operatørselskapene hatt om lag 3 prosent resultatmargin de siste årene.

Nytt navn

Denne uken fikk selskapet som skal eie skinnene og Rom Eiendom nytt navn. Jernbaneinfrastrukturforetaket skal nå hete Bane Nor SF. Selskapet eies av Samferdselsdepartementet og har ansvaret for jernbanens infrastruktur og eiendommer.

– Styret har lagt vekt på å finne et navn som er enkelt og selvforklarende, men som også markerer at det er et nytt foretak som nå er etablert.

Bane NOR har som formål å sørge for tilgjengelig, effektiv og sikker jernbaneinfrastruktur og brukervennlige tjenester inkludert knutepunkts- og terminalutvikling, opplyser styreleder Siri Hatlen, ifølge NTB.

Hun forteller at arbeidet med å rekruttere konsernsjef og øvrig toppledelse til Bane NOR pågår. Selskapet skal være i drift fra 2017.

Powered by Labrador CMS