Ledelse

Handelsvirksomheter er blant de mest ivrige brukerne av nettreklame.

SSB: 1 av 3 virksomheter kjøper internettreklame

Bruken av sosiale medier har også økt.

Publisert Sist oppdatert

36 prosent av virksomhetene med minst ti ansatte betaler for reklame på internett. Det viser tall over bruk av IKT i næringslivet fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Av virksomheter med minst hundre ansatte, betaler 43 prosent for reklame på nett.

Det er først og fremst handelsvirksomheter og foretak som driver med reparasjon av motorkjøretøy, som betaler for slik reklame, ifølge SSB. Av disse virksomhetene betaler 63 prosent for nettreklame.

Til sammenligning betaler bare 28 prosent av detaljhandelsvirksomheter for slike tjenester.

Flest betaler for søkemotoroptimalisering

De aller, en av fire, fleste betaler for reklame som utnytter innholdet på en nettside eller som sørger for at nettsiden blir rangert høyere i søkemotorer, såkalt søkemotoroptimalisering.

15 prosent benytter seg av reklame som tar utgangspunkt i den geografiske plasseringen til brukerne. Ni prosent betaler for reklame som baserer seg på overvåking av brukernes aktivitet og profil.

Sosiale medier på fremmarsj

Det siste året har andelen virksomheter som bruker sosiale medier økt med åtte prosent. Nå benytter 67 prosent av alle virksomheter seg av medier som Facebook og LinkdIn, ifølge SSB.

Av virksomheter med minst hundre ansatte er andelen oppe i 77 prosent.

Bloggbruken har imidlertid en liten nedgang på ett prosentpoeng fra i fjor.

Fire av ti i skyen

Virksomheter som benytter seg av nettskytjenester øker. Nå bruker 40 prosent av virksomheter slike tjenester, blant annet for å lagre filer og e-post.

Fra 2014 har bruken av nettsky økt med 11 prosentpoeng.

Powered by Labrador CMS