Avisene melder om kraftig vekst i abonnmentstallene etter Donald Trumps valgseier.

Faksimile av fronten på New York Times

Strømmer til avisene etter Trumps seier

Joakim Birkeli Jacobsen
Publisert: 8. desember 2016 kl 09.39
Oppdatert: 8. desember 2016 kl 09.57

The New York Times melder om 10.000 nye abonnenter flere dager bare siden det amerikanske valget. De siste ukene har antallet nye abonnenter vært 10 ganger høyere enn bare i samme periode i fjor, ifølge en artikkel hos Columbia Journalism Review (CJR).

De aller fleste av de nye abonnentene er digitale, men også papirutgavene opplever vekst.

Oppgangen ser ut til å komme som en positiv overraskelse for president i New York Times, Mark Thompson som sier til CJR at man som oftest forventer en nedgang i perioden etter et presidentvalg. Nå har han igjen fått tro på det hårete målet om 10 millioner abonnenter, opp fra 2,6 millioner i dag.

LA Times, den største avisen i California, melder også om økt interesse. 60 prosent flere nye digitale abonnenter i ukene etter valget er fasiten der i gården. Wall Street Journal fikk en økning på 300 prosent i nye abonnenter i dagenen etter valget.

Vekst også for Dagens Perspektiv

Ansvarlig redaktør i Dagens Derspektiv, Magne Lerø, kan vise til samme utvikling her i Norge.

– Veksten i nye abonnenter har helt klart fått vind i seilene i perioden etter det amerikanske valget. Vi har sett en økning i nye abonnenter som er fem ganger så høy som veksten vi hadde på samme tid i fjor, sier han.

Saken fortsetter under annonsen