Arbeidsliv
ID 5933780 © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Vanskelig å endre førsteinntrykket
Nyere forskning viser at det er mye lettere å miste et godt rykte enn å skaffe seg et.
Nadav Klein og Ed O’Brien er psykologiforskere ved University of Chicago og har forsket på hvor fort folk er villige til å endre inntrykket sitt av andre. I et eksperiment som involverte 201 deltagere, ba de «Barbara» utføre positive og negative handlinger mot ulike personer, for så å observere tiden det tok å bygge et positivt kontra et negativt omdømme.
Resultatet viste at det tok flere uker å opparbeide seg et positivt renommé enn et negativt. Resultatene viste også at det var mye vanskeligere å forandre ryktet sitt fra positivt til negativt, enn omvendt, skriver Fast Company i en omtale av studien.
Vi mennesker liker meningene våre, og vi liker ikke å forandre dem. Dersom man har negative holdninger til en person og observerer positive handlinger, vil man prøve å bortrasjonalisere disse for å unngå å endre holdning, forklarer Jack Schafer, tidligere FBI-agent og forfatter av «The Like Switch», til the Fast Company. Man tror ofte at personen har en agenda.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP