Samfunn

Fra venstre til høyre: Saudi kronpris Mohammed bin Nayef, Kong Salman og kronprins Mohammed bin Salman.

Vestlige eksperter har liten tro på Saudi-Arabisk omstilling

Publisert Sist oppdatert

I går kom sjokkmeldingen fra det oljerike kongedømmet. Ikke bare mente saudiske myndigheter alvor med ryktene om å selge deler av det statlige oljeselskapet Saudi Aramco, de ville ta pengene og opprette et fond som får det norske oljefondet til å se ut som en liten sparegris.

Det gigantiske oljefondet kan komme på 16.500 milliarder kroner og blir dermed mer enn dobbelt så stort som det norske oljefondet, som nå er på om lag 7.100 milliarder kroner.

I tillegg har den 31-årige prins Mohammed bin Salman planer om å innføre en rekke reformer som er så ambisiøse at de nesten ikke kan tas alvorlig. Ifløge planen Vision2030 som er delvis basert på en McKinsey-studie fra desember i fjor, skal det kuttes i 80 milliarder dollar "sløsing" hvert år, landet skal bygge opp sin egen forsvarsindustri, og innen 2020 tror prinsen at landet skal være helt i stand til å leve uten oljeeksport, om det må.

Det er det ikke så mange flere en han som tror. Avisen Telegraph har snakket med en rekke eksperter som er heller lunkne i troen på at planen skal klare så skape omstilling i et land med en så godt vant elite.

– Vi har sett slike omstillingsplaner før, og de blir aldri til mye, sier Patrick Dennis fra konsulentselskapet Oxford Economics til Telegraph.

Han tror ikke Saudi-Arabia vil lykkes med planene. En grunn er at valutaen deres, riyalen, er for dyr, og det vil gjøre det ekstra vanskelig.

Ambrose Evans-Pritchard i Telegraph tror heller ikke saudiene vil lykkes med å bygge fondet så stort som de har planer om, i hvert fall ikke dersom oljeprisen forblir under 100 dollar fatet. For tiden tappes landets reserver av utenlandsk valuta med om lag 10 milliarder dollar i måneden for å dekke et underskudd på handelsbalansen på 15 prosent av BNP.

Ambrose Pritchard mistenker at prinsene har ventet for lenge med å riste av seg oljeavhengigheten. India har viste bedre takter og allerede startet arbeidet med å elektrifisere hele transportsystemet sitt.

Powered by Labrador CMS