Arbeidsliv

ØKER I POPULARITET: Brukere blir mer og mer tilfredse med Navs digitale løsninger

Mer fornøyd med Navs digitale løsninger

Flere personer er fornøyde med Navs digitale tjenester i år enn i fjor, det viser Navs årlige brukerundersøkelser.

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsene har kartlagt hvordan personbrukere og arbeidsgivere som har vært i kontakt med Nav de tre siste månedene har opplevd de digitale tjenestene. 10 108 personer deltok i personbrukerundersøkelsen og 6401 i arbeidsgiverundersøkelsen.

Flere arbeidsgivere er fornøyde med Navs tjenester i år enn i fjor, mens blant personbrukere er andelen stabil. Personbrukerundersøkelsen viser at sykmeldte er de som er mest fornøyde, og denne andelen har gått opp siden 2018. 86 prosent var fornøyde i 2019, mot rundt 80 prosent tidligere år.

– Sykmeldte personer er en av Navs største brukergrupper og er derfor en viktig målgruppe for digitalisering og effektivisering. Det siste året har vi lansert nye digitale tjenester som har gjort det enklere for både sykmeldte og arbeidsgivere å administrere og følge opp sykefraværet, sier arbeids- og tjenestedirektør i Nav, Kjell Hugvik i en pressemelding.

De andre gruppene som er mest fornøyde er mottakere av alderspensjon, kontantstøtte, arbeidsavklaringspenger (AAP), barnetrygd og sykmeldte.

Innstramninger i AAP gir misfornøyde brukere

En av de minst fornøyde gruppene er personer med nedsatt arbeidsevne med uten AAP. I 2019 er de vesentlig mindre fornøyde enn tidligere år.

I pressemeldingen påpeker Hugsvik at det kan skyldes de siste års innstramninger på arbeidsavklaringspenger.

Videre er det personer som ligger midt på skalaen hva gjelder utdanning og digital kompetanse som er mest fornøyde, mens de på hver sin ende av den samme skalaen er minst fornøyde.

– En forklaring kan være at de med lav digital kompetanse i mindre grad synes de får de tjenestene de har behov for, mens de i den andre enden av skalaen forventer enda bedre løsninger, sier Hugvik.

Misnøye med personlig veiledning

Et flertall av brukerne er dessuten fornøyde med tjenestene på nav.no, men mindre fornøyde med personlig veiledning, enten over telefon eller på kontor.

– Noe av årsaken er at brukere som er misfornøyde med Nav.no i større grad velger å ringe Nav, sier Hugvik.

Personbrukerundersøkelsen og arbeidsgiverundersøkelsen har blitt gjennomført hvert år siden 2008.

Powered by Labrador CMS