Arbeidsliv

Rema 1000 taper terreng i dagligvaremarkedet.

Norgesgruppen øker, Coop og Bunnpris taper litt, mens Rema 1000 taper mye

Publisert Sist oppdatert

(Dagligvarehandelen.no) Det er fasiten på kvartalstallene fra Nielsens Scantrack-måling i årets første kvartal, som viser paraplykjedenes og de ulike kjedeprofilenes markedsandeler i dagligvaremarkedet.

Rema 1000 går tilbake hele 0,5 prosentpoeng sammenlignet med første kvartal i 2018.

Det gir lavpriskjeden en markedsandel på 23,4 prosent.

– I Rema 1000 gjør vi det enkelt. Vi senker prisene slik at kundene får mer for pengene hos oss. Det har gitt oss kundevekst i perioden, som viser at vi lykkes med arbeidet. Vi møter gode tall fra i fjor og vi har noe lavere andeler hittil i år, mye på grunn av forskyvning av påsken og generelt lavere priser på varene vi selger mye av, sier administrerende direktør Trond Bentestuen i Rema 1000 Norge.

Da går det bedre for Norgesgruppen, som går frem 0,7 prosentpoeng (pp) sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Det gir dem en markedsandel på 43,9 prosent.

Det er især Kiwi som bidrar til veksten, med en fremgang på 0,7 pp. Søsterkjedene Meny og Spar/Eurospar øker med henholdsvis 0,1 og 0,2 pp, mens Joker og Nærbutikken går -0,2 og -0,1 pp tilbake.

Hos Coop går nesten samtlige kjeder tilbake - bortsett fra Extra, som er bransjens vekstvinner med en økning på hele 1,2 prosentpoeng.

Mest faller Coop Prix (-0,7), og det henger sammen med at kjeden har avgitt mange butikker til Extra. Men også Obs (-0,3), Coop Mega (-0,1), Coop Marked (-0,2) går tilbake. Matkroken står på stedet hvil, med en markedsandel på 0,5.

Totalt sett innebærer dette at Coop taper 0,1 prosent markedsandel sammenlignet med samme periode i fjor.

Minstemann i gjengen, Bunnpris, holder noenlunde fortet, og går tilbake fra 3,7 til 3,6 prosent markedsandel.

Powered by Labrador CMS