Dagens Perspektiv

Kjære leser

Koronasmitten har kastet mediene ut i en ny krise. Hvor store tapene for næringslivet blir, avhenger av hvor lenge de ekstraordinære tiltakene vil vare, skriver Magne Lerø.

Publisert Sist oppdatert

Koronasmitten har kastet mediene ut i en ny krise. Mediebedriftenes Landsforening, hvor vi er medlem, har bedt regjeringen om en krisepakke på en milliard kroner.

Hvor store tapene for næringslivet blir, avhenger av hvor lenge de ekstraordinære tiltakene vil vare. Det er en kø av bransjer som mener de blir spesielt hardt rammet av koronaviruset.

Dagens Perspektiv merker et økt fall i annonseinntekter, men om det etter påske lempes på de krisetiltakene regjeringen har innført, tror vi ikke dette vil få dramatiske konsekvenser for oss. Det betyr at vi foreløpig ikke har planer om permitteringer eller innskrenkninger av driften.

Opplagstallene for avisen ble offentliggjort i forrige uke. Dagens Perspektiv er registrert med et opplag på 4420. Det er en nedgang på 247 siden siste måling. Det er vi på ingen måte fornøyd med. Vi har tatt grep som vi tror skal gjøre at vi vil klare å øke opplaget fram mot neste måling.

Ukeavisen Ledelse skiftet i fjor navn til Dagens Perspektiv. Grunnen var at vi vil konsentrere oss om å bygge et merkenavn. Navneskiftet kan ha ført til at vi har mistet noen abonnenter, selv om innholdet er det samme. Vi skriver for eksempel like mye om ledelse som tidligere.

Så å si alle papiraviser mister abonnenter. Det gjør også vi, og det siste året har vi ikke greid å erstatte fallet i abonnenter på papiravisen med nye digitale abonnenter.

Dagens Perspektiv er et datterselskap av Medier og Ledelse. Medier og Ledelse gir ut Dagligvarehandelen og driver designbyrået Bram. Medier og Ledelse gikk med rundt 2 millioner i overskudd i fjor. Dagens Perspektiv gjorde det motsatte og gikk med rundt 2 millioner kroner i underskudd. Det skyldes dels at vi tapte abonnenter og at annonseinntektene gikk ned, men først og fremst at vi satset på KulturPlot og at vi kjøpte Matindustrien.

I Dagens Perspektiv har vi samlet flere merkenavn og nettsteder: Velferd, KulturPlot og Matindustrien. På den måten utvider vi bredden og dybden av det stoffet du finner i Dagens Perspektiv. Noe av det som publiseres på nettsidene til KulturPlot og Velferd vil du også kunne lese i denne avisen under seksjonene «Velferd og helse» og «KulturPlot».

Vi har brukbart med egenkapital og vi planlegger derfor ikke å oppgi noen av nysatsingene selv om vi kan miste en del annonseinntekter i løpet av året.

Når vi hele tiden stirrer inn i en skjerm, tror vi mange har behov for å kunne lese noe på godt, gammeldags avispapir

Fortsatt er det slik at rundt to tredjedeler av abonnentene betaler om lag 400 kroner året ekstra for å få papiravisen hver fredag.Vi regner med å fortsette å gi ut papiravisen i mange år framover.

Selv om det går tilbake med dagsavisene på papir, så bør vi med en ukesfrekvens på papir ha lenger levetid. Når vi hele tiden stirrer inn i en skjerm, tror vi mange har behov for å kunne lese noe på godt, gammeldags avispapir.

Annonseinntektene på papir synker. I økende grad er det dere abonnenter vi lever av. Dagens Perspektiv får også rundt fem millioner i pressestøtte. Pressestøtten avhenger av antallet abonnenter. Derfor satser vi alt på å få beholde dere som abonnenter og skaffe nye.

Vi trenger flere abonnenter på Dagens Perspektiv, men det plager oss ikke at vi er en liten avis. Vi er opptatt av at vi har de viktige leserne. Og det har vi. Det er en del tusen ledere, beslutningstakere, rådgivere og politikere som leser oss hver dag.

Er du abonnent, anbefaler vi deg til å logge deg på nettstedet og laste ned appen vår. Da kan du lese oss digitalt og motta nyhetsbrev daglig. I appen kan du også få pushvarslinger hver gang vi publiserer en sak innen et emne du er interessert i, som for eksempel ledelse. Vi publiserer 10-15 artikler på nett hver dag. Det meste og viktigste av disse får du i denne papiravisen.

Vi håper dere finner mye av interesse i Dagens Perspektiv hver uke. Send med gjerne en epost om du har synspunkter, kritikk, forslag til forbedringer eller gode råd.

Powered by Labrador CMS