digitalisering

Jeg savner å se hvordan bedriftene setter digitaliseringen inn i en kontekst der det handler om å frigjøre menneskelige ressurser, skriver lederutvikler Torgeir Flatjord.

Digitalisering handler om teknologi, ikke om mennesker

Noen ganger får jeg inntrykk av at digitalisering blir et mål i seg selv, at det er menneskene som må tilpasse seg teknologien, skriver Torgeir Flatjord i et svarinnlegg til Anders Tvedten i TRY Råd.

Publisert Sist oppdatert

Torgeir Flatjord er lederutvikler og skribent.

I et Synspunkt-innlegg i Dagens Perspektiv 19.01. skriver Anders Tvedten i Try Råd at «digitalisering handler om folk som skal endre seg». Det var i så fall akkurat det jeg var redd for.

Digitalisering handler vel først og fremst om teknologi, et virkemiddel for effektivisering og forbedring. Vel, i bunn og grunn handler det vel primært om å maksimere bunnlinjen. Ikke noe galt i det, men la oss da kalle en spade for en spade. Jeg håper at kunden som nevnes i Anders Tvedten sitt innlegg, var modig nok til å fortelle sine medarbeidere om den også – om spaden.

Noen ganger får jeg inntrykk av, også i den nevnte artikkelen, at digitalisering blir et mål i seg selv, og at det er menneskene som må tilpasse seg teknologien. Sjelden omvendt. Å bruke psykologiske tester for å måle ansattes «digital readiness» bekrefter vel dette.

Spørsmålet som reises i innlegget er hvordan virksomheten skal få ut sitt digitale potensial. Teknologien først altså. Jeg håper at Try Råd i minst like stor grad hjelper sine kunder med å forløse det menneskelige potensialet som befinner seg i virksomheten allerede, både det som er kjent fra tidligere og det som dessverre litt for ofte forblir ukjent. Det handler altså ikke bare om digital kompetanse, eller mangel på sådan slik Anders Tvedten beskriver det.

Selvsagt vil det kontinuerlig foregå en teknologisk utvikling som direkte eller indirekte vil berøre mange ansatte over tid. Det jeg som regel savner, er å se hvordan bedriftene setter digitaliseringen inn i en kontekst der det i større grad handler om å frigjøre menneskelige ressurser som derved kan benyttes enda smartere, både sett fra den ansattes ståsted og for virksomheten.

Det jeg savner er å se hvordan bedriftene setter digitaliseringen inn i en kontekst der det handler om å frigjøre menneskelige ressurser

De aller beste lederne tar sjansen på å utfordre sine medarbeidere til selv å komme med forslag til forbedringer og behov for digitale eller andre teknologiske investeringer. I slike tilfeller blir det mindre behov for ledelsen til å hyre inn noen utenfra som skal hjelpe til med å kommunisere hvorfor digitaliseringen er så viktig. Som oftest kommer dessuten forslagene om digitalisering og tilhørende konsekvenser derimot fra dem som slipper å forholde seg til de teknologiske nyvinningene i praksis.

Min hypotese er, med referanse til Anders Tvedtens Synspunkt, at dersom virksomheten trenger hjelp med «å tilpasse informasjon og kommunikasjon ut ifra hvor klare folk (de ansatte formodentlig) er til å motta et digitalt budskap», så trenger den åpenbart i minst like stor grad hjelp til å kommunisere hvorfor bedriften eksisterer i utgangspunktet og hvor den er på vei. Digitalisering er kun et verktøy. Ansatte i 2021 må definitivt ikke betraktes som et verktøy.

Vil du holde deg oppdatert på ledelse og arbeidsliv? Prøv et abonnement på Dagens Perspektiv, eller vårt gratis nyhetsbrev.

Synspunkt

Skriv til oss!

Del innsikt og meninger,
skriv til
synspunkt@dagensperspektiv.no.
Powered by Labrador CMS