Foto
ferrantraite

De nye HR-utfordringene - slik håndterer du dem

Publisert: 31. mars 2022 kl 09.11
Oppdatert: 31. mars 2022 kl 09.18

Vivienne Karlsen er Managing Director i SD Worx Norge

SYNSPUNKT: I 2021 spurte vi nesten 3000 europeiske selskaper om hva deres største HR-utfordringer mest sannsynlig ville se ut det kommende året. Det overordnede svaret er tydelig; HR-bransjen står ovenfor store omveltninger, og mennesket står i sentrum. Forutsigbar arbeidskraft og forpliktelse blant ansatte krever effektive og gode tiltak i årene som kommer.

Økte krav til mobilitet og frihet

Undersøkelsen viser at årets utfordringer i HR-bransjen grunner i en rekke ulike faktorer. Pandemien gav oss muligheten til en mobil arbeidshverdag med hjemmekontor og det resulterte i større fleksibilitet til å balansere jobb og fritid. Selv i en hverdag uten pandemi, krever ansatte fortsatt denne mobiliteten.

Undersøkelsen konkluderer også med at ansatte nå har større vilje og gjennomføringskraft til å bytte arbeidsgiver. For å beholde ansatte og samtidig skape et godt arbeidsmiljø med langvarige og tillitsfulle relasjoner, må enkeltindividets trivsel stå i sentrum, gjennom frihet under ansvar og muligheter for vekst.

1. Få helse og trivsel på agendaen

Flere ansatte er nå tilbake på kontoret etter lang tid på hjemmekontor. Pandemien har for mange satt sine spor i form av helseutfordringer og mistrivsel. For å unngå sykemeldinger i tiden framover, må du som arbeidsgiver rette tiltak mot de ansattes velvære. Dette krever mer enn et fruktfat og en sofagruppe i hjørnet på kontoret. Hva tilbys dine ansatte for å kunne øke deres trivsel og velvære både fysisk og mentalt? Involver dine ansatte i denne prosessen.

Annonse

2. Sørg for engasjement og ærlig kommunikasjon

Selv med trivsel blant dine ansatte, byttes det jobb oftere enn før. Sørg for engasjement og legg opp til ærlig og åpen kommunikasjon om forventninger, mål og muligheter.

Tenk ikke «hva skal mine ansatte gjøre denne uken», men heller «hvordan vil jeg at de ansatte skal oppleve denne uken». Still spørsmål og tilpass deg. Sørg også for at alle verktøy og prosesser på arbeidsplassen er enkle å betjene.

3. Rekrutter og tiltrekk deg riktige kandidater

Det klassiske spørsmålet innenfor HR står fortsatt sentralt;

Hvordan tiltrekke seg de rette kandidatene? 

Rekruttering av dagens talenter krever mer enn firmabil og lunsjordning. Tilby kandidatene det de etterspør; en arbeidsplass med frihet og muligheter, med sterk følelse av tilhørighet der de kan utgjøre en forskjell.

Annonse

Tenk over hvordan du markedsfører rollen i rekrutteringsprosessen. Vær oppriktig rundt hva din bedrift kan tilby, og hvilke verdier dere står for. Viser du til firmaets gode kantineordninger - eller til hvordan deres rolle vil bidra til å gjøre verden og bedriften til et bedre sted?

4. Kjenn dine ansattes karrieremål

Ved å bli kjent med dine ansatte og deres karrieremål, vil du sikre deg mer holdbare ansettelsesprosesser, og ansettelsesforhold. Ikke alle ønsker rakettkarriere fra nyansatt til daglig leder på fem år. Selv med mange fantastiske og profesjonelle egenskaper, er det mange som skyr personalansvar som pesten.

Hvem er dine ansatte - og hvordan ser de for seg veien videre? Still spørsmål og sørg for at deres ønsker blir sett og prioritert på arbeidsplassen. Det vil lønne seg i det lange løp. 

Konteksten har endret seg, men nå er det igjen tid for å fokusere på vekst, etter lang tid med usikkerhet. For å få til det må bedriftsledere jobbe for å bygge en bærekraftig organisasjon som har fokus på trygghet, gjensidighet og en inngående relasjon til de ansatte. Glade, produktive og friske ansatte blir nøkkelen til suksess.

 

Finn ledige stillinger på lederjobb.no