Sol og turister på en sommerdag i Tvedestrand. De hadde hatt et enda finere opphold hvis momsrefusjonsordningen var digital, mener Jørund Rytman.

På tide med en digital ordning for momsrefusjon

Momsrefusjonsordningen er utdatert. Systemet skaper kø, byråkrati og unødvendig høye gebyrer. La oss få på plass en smart, digital ordning som gagner både turistene og bedriftene, skriver Jørund Rytman.

Publisert Sist oppdatert

Jørund Rytman er administrerende direktør i SMB Norge.

SYNSPUNKT: Turister som bor i andre land enn Norge, Sverige, Danmark og Finland har rett til å få tilbake momsen på varer som er kjøpt på ferie i Norge. På samme måte kan norske turister få tilbake momsen på varer kjøpt i utlandet. Det er flott, men systemet for momsrefusjon er fullstendig utdatert og hører ikke hjemme i 2022.

Dagens ordning stjeler tid og ressurser

Landets små og mellomstore bedrifter har blitt taperne i et utdatert system for momsrefusjon. De opplever lang kø, byråkrati og høye gebyrer. Systemet er i praksis så komplisert at de aller fleste bedrifter ikke har mulighet til å tilby kundene sine momsrefusjon. Det er uheldig både for turistene og for bedriftene.

Bedriftene er ansvarlig for å kontrollere, rapportere og følge opp kjøp som har fritak fra merverdiavgiften. Det er mange papirer som må fylles ut, kontrolleres og rapporteres. Dette tar tid og ressurser i en hektisk hverdag der alt ofte handler om å få butikken til å gå rundt.

Slik kan vi ikke ha det i 2022. Vi må ha en ordning som gjør at bedriftene kan konsentrere seg om det de skal – nemlig å skape seg et levebrød og å tilby kundene det de trenger. Det utdaterte systemet må endres. Det krever politisk vilje og innsats.

Vi må gjøre det mer attraktivt for turistene å handle

Landet er fullt av små og mellomstore butikker som har sitt levebrød knyttet til turisme. Når turistene kommer inn døra, gjør momsrefusjon at de både handler mer og blir mer fornøyde. Vel og merke når de slipper å oppleve det som byråkratisk og tungvint. I dag må de fylle ut mengder av papirer og gjerne stå i kø for å få hjelp fordi ordningen er utdatert.

For den lille butikken i Stavanger som i sommermånedene får besøk av tusenvis av cruise-turister, er det stor verdi og nødvendig å tilby momsrefusjon. Dessverre er det i dag mer en byrde enn et gode, fordi butikkeier risikerer å drukne i refusjonsarbeidet.

La oss sørge for at småbutikkene i Stavanger, Bergen, Måløy, Nordreisa og Nordkapp får flere kunder gjennom smartere ordninger.

Ut av pandemiens skygge

Norge har i realiteten kun én aktør som tilbyr forhandlere i Norge å gjennomføre momsrefusjonen. Ofte er det de store bedriftene som har mulighet til å benytte hjelpen fra en ekstern aktør. Det gjør det vanskeligere for de små og mellomstore bedriftene å overleve. Likevel må det ytterligere tiltak til for å løse utfordringen for de små og mellomstore bedriftene plassert utenfor storbyene. Altfor mange har sett sitt livsverk og bedrift balansere på kanten mot konkurs etter krevende restriksjoner og bråstopp i turismen Norge er nødt til å ta grep for å få turistnæringen ut av pandemiens skygge.

Digital løsning for momsrefusjon vil være vinn-vinn

En stor del av den norske turistnæringen er nødt til å ta et stort steg mot dagens moderne samfunn. Vi foreslår å gjøre det lettere for bedriftene ved å lage en digital momsrefusjonsordning som turistene selv kan håndtere.

Med mobilen i hånden bør det være bare noen tastetrykk å få registrert kjøpet, legitimere seg, dokumentere kjøpet og få momsrefusjonen ordnet.

En slik ordning er attraktiv for både turister og bedrifter. Det gir mer frihet og mindre støy. Et enkelt system der kunden sitter i førersetet. Det er brukervennlig, serviceorientert, gir reell forbrukermakt og er gjør at bedriftene slipper å bruke tid på unødvendig byråkrati og papirarbeid.

Krever politisk vilje

Akkurat nå jobber sittende regjering sammen med embetsverket for å endre det utdaterte, papirbaserte systemet. Det er et godt tegn. Vi mener de må satse på en digital løsning som både er kundevennlig og som gjør det lettere for små og store bedrifter å drive butikk. Dette handler om å gi gode og fremtidsrettede næringsvilkår. Det bidrar også til å sikre rettferdig konkurranse innenfor landets grenser, samtidig som det er en fordel i internasjonal konkurranse om turistene.

Allerede har man brukt for lang tid på utredning av hvordan dette systemet skal digitaliseres. Vi har ikke tid til at prosessen utsettes ytterligere. Enkle og effektive grep som gjør hverdagen for utsatte bedrifter bedre, må på plass allerede nå. Løsningen er tydelig og klar. Politikerne må handle, og de må handle nå!

Powered by Labrador CMS