Annonsørinnhold

Konsekvensene kan bli så store hvis ikke den samtalen blir tatt, sier Arne-Martin Kjærland, fabrikksjef i Hydro

Spesielt én hendelse har formet Hydro-lederen: - Jeg var så redd for at han skulle bli sint

Har du vært bekymret for en ansatt, men vært redd for reaksjonen? Her har Arne-Martin Kjærland i Hydro tatt et standpunkt.

Publisert Sist oppdatert

Som nyansatt i tjueårene, reiste Arne-Martin Kjærland på firmatur. Der fikk han sin første opplevelse med å si ifra om en bekymring. En leder ble flere ganger observert overstadig beruset, og møtte ikke opp på seminar på dagtid.

- Folk bare lo og feide det vekk.

Da Kjærland kom hjem, tok han det opp med sjefen sin. «Det skal jeg ta tak i», fikk han beskjed om.

- Da kjente jeg det skikkelig i magen. Jeg var nyansatt og hadde ikke bygget opp noe forhold til folk. Men jeg stod i at jeg sa ifra.

Dropp påstander og dømmende holdninger

Denne erfaringen har formet Kjærland til den lederen han er i dag. En leder som heller tar en samtale for mye, enn en for lite.

- Det å tørre å ta den samtalen er så viktig. Jeg har kun hatt positive tilbakemeldinger. Ingen har blitt sure, sinte eller såret. Du låser opp mulige konflikter, og hjelper potensielt en ansatt.

Gjennom årene har han hatt mange samtaler med ansatte som har bunnet i en bekymring. Enten bekymringen har handlet om alkohol, rusmidler, spillproblemer eller helt andre ting. I flere tilfeller har den ansatte åpnet seg opp.

- Alt handler om hvordan du går inn i samtalen. Ikke kom med påstander, men forklar kontekst og still spørsmål. Ikke vær dømmende. Forklar at vi har et opplegg for deg hvis du trenger hjelp. Konsekvensene kan bli så store hvis ikke den samtalen blir tatt.

I andre situasjoner har det vært det han kaller «falsk alarm»-samtaler, hvor det ikke er et problem.

- Rykter er det verste på en jobb. Ikke snakk om kolleger, snakk med dem. Det er lettere sagt enn gjort, men øvelse gjør mester. Hører jeg rykter, så er det første jeg gjør å prate med den det snakkes om.

Råd til ledere: - Den største feilen du gjør, er å ikke si noe

En undersøkelse gjennomført blant 800 ledere, viser at nesten to av fem ikke snakket med den ansatte til tross for bekymring.

- Det stemmer med vår erfaring. Vi vet også at mange flere blir takknemlige, enn sinte under en sånn samtale, sier Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder i Akan kompetansesenter.

Akan kompetansesenter tilbyr blant annetsamtale-kurs for ledere og HR. Et råd Bakkeng ofte gir der, er:

- Senk terskelen og ambisjonen for samtalen! Den største feilen du gjør, er å ikke si noe.

Camilla – Akan kompetansesenter

Dette er også Kjærlands erfaring. Han er opptatt av å være bevisst sin rolle.

- En leder skal ikke være psykolog eller ekspert på alt. Hvis det kommer opp at en ansatt sliter med noe, gir jeg støtte og råd om hvor vedkommende kan få hjelp videre.

Hvis du starter dialogen med omsorg, skal det mye til for å tråkke feil, tror Hydro-lederen.

- Jeg har ikke noe annet motiv enn at jeg ønsker at alle skal ha det bra på jobb. Det skal være trygt og sikkert for alle, og jeg er opptatt av at vi skal ha et godt arbeidsmiljø hvor det er tillit og ærlighet.

Hjelp, ikke straff

Nå er Kjærland fabrikksjef ved Hydros aluminiumsverk i Høyanger, og lærer opp sine ledere til å ta samtalen.

- Vi ledere har en tendens til å overtenke hvorfor vi ikke skal ta samtalen. «Det stemmer sikkert ikke.» Nei, bare legg vekk alt sånn. Får du en mistanke? Snakk med vedkommende. Det handler om respekt, og et ønske om å hjelpe.

Gjennom årene har han fått mye hjelp fra Akan-kontakter, kurs hos Akan kompetansesenter og hjelp på akan.no. Det er også hans råd til andre ledere.

- Akan er så viktig. De er her for å hjelpe deg, det er ikke en straff. Jeg har lært mye av å forstå hva Akan er i nåtid. Det var noe helt annet da jeg startet i arbeidslivet.

Foto Hydro/Halvor Molland

-Gode ledere skal håndtere det ordentlig

Selv om øvelse gjør mester, påpeker han at man på dette området aldri blir utlært. Det er så mange ulike historier bak et problem.

- Jeg er aldri utlært. Ingen saker er like, men det vet du ikke før du har tatt samtalen.

Og hvordan gikk det med lederen fra firmaturen?

- Han kom gråtende inn til meg og takket for at jeg hadde sagt ifra. Han trengte hjelp. Det handler om å se den enkelte, og ville hjelpe. Ikke le og baksnakke. Enten snakker du med dem direkte, eller gå til nærmeste leder med bekymringen din. Hvis du har en god og voksen leder, så skal det bli håndtert ordentlig, avslutter han.

Meld deg på samtale-kurs for ledere og HR her. (PS: Vi tilbyr også skreddersydde kurs for din bedrift.)

Powered by Labrador CMS