Arbeidsliv

Nå faller slipset

Den siste bastionen for kontorbekledning à la Gordon Gekko har falt. Goldman Sachs tillater «fleksibel kleskode».

Publisert Sist oppdatert

Goldman Sachs er en av verdens største investeringsbanker og meglerhus, og har vært blant de tydeligste symbolene på det hypermaskuline miljøet som i årtier har dominert Wall Street, og satt standarden for finansbransjen verden over.

Det gjelder også i klesveien. Dress, skjorte med skarpe kanter og brede slips har vært normen.

Tirsdag 5. mars markerte slutten på det formelle regimet.

I en e-post som gikk ut til samtlige av selskapets ansatte heter det at «tiden er inne for å innføre en fleksibel kleskode på tvers av selskapet».

Årsaken, skriver selskapstoppene David M. Solomon, John E. Waldron og Stephen M. Scherr, er at arbeidsplasser generelt utvikler seg i en mindre formell retning.

Foto David Salomon her itrukket slips før de nye kleskodene trer i kraft. Foto: REUTERS/Lucy Nicholson / NTB Scanpix

En annen grunn er selskapets «one firm»-filosofi; alle skal behandles likt.

Overgangen har skjedd sakte, men sikkert. Og det startet med teknologene, som blir en stadig viktigere ressurs for mange bedrifter. Det er to år siden selskapet tillot 8000 teknologiansatte å kle seg «totalt uformelt».

Dette ble gjort for å tiltrekke seg talenter som ikke identifiserte seg med tradisjonelle, konservative normer på arbeidsplassen.

Nå endres retningslinjene for kontorbekledningen til selskapets øvrige 30.000 ansatte.

Selskapstoppene maner imidlertid til anstendighet – og til bekledning «i tråd med dine klienters forventninger».

– Goldman Sachs har en bred og mangfoldig kundebase verden over, og vi ønsker at alle våre klienter skal føle seg komfortable med og trygg på vårt lag, skriver de.

Videre heter det at uformell bekledning «selvsagt» ikke er passende hver dag og i enhver interaksjon.

– Vi stoler på at dere utviser god dømmekraft i denne sammenheng. Vi vet alle hva som er og hva som ikke er passende på arbeidsplassen.

Siste bastion

Goldman Sachs er den foreløpig siste, og sannsynligvis tyngste, aktøren som har valgt å modernisere sine kleskoder.

Verdens niende største bank JPMorgan gjorde gjennomførte en liknende omlegging for tre år siden. Da ba lederne sine ansatte om å se an hvordan kundebasen endret seg: «hvis du skal møte en klient, bør du kle deg for den klienten,» het det i et skriv som gikk ut til alle deres ansatte i 2016.

Det samme gjorde General Motors da Mary Barra ble administrerende direktør for selskapet.

Der gjøres ting imidlertid enda enklere, med en kleskode på bare to ord:

«Vær passende.»

Powered by Labrador CMS