Arbeidsliv

– Avtale ­mellom arbeidsgiver og arbeidstaker ­fungerer ikke godt i en pandemi

Nina Melsom er direktør for arbeidsliv i NHO. Her svarer hun på spørsmål om de foreslåtte endringene i forskriften om bruk av hjemmekontor.

Publisert Sist oppdatert

– Var det behov for en oppdatert forskrift?

– Gjeldende forskrift bla vedtatt i 2002, i en tid der vi ikke så for oss utstrekningen av de digitale mulighetene vi har i dag. Reglene har fungert rimelig bra, men mangler bestemmelser som treffer situasjonen vi har vært i de siste månedene med myndighetspålagt hjemmekontor.

– Dekker forslaget behovene for nye regler?

– Det viktigste i denne runden er at vi har fått gehør for at ordningen med avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver ikke fungerer godt i en pandemi.

– Hva mangler?

– Som det fremgår i høringsnotatet så skriver ASD at «I arbeidet med dette høringsbrevet har departementet først og fremst hatt et fokus på endringer som kan eller bør gjennomføres innen relativt kort tid». Dette er i tråd med våre innspill til ASD i prosessen, sammen med flere av de andre hovedorganisasjonene. Vi er opptatt av at det må foreligge mer kunnskap før eventuelt større endringer gjøres. Det er positivt at ASD har igangsatt tiltak for å innhente kunnskap.

– Var det nødvendig å presisere arbeidsgivers ansvar for det psykososiale arbeidsmiljøet på hjemmekontor?

– I formuleringen «Fullt forsvarlig arbeidsmiljø» ligger også psykososialt arbeidsmiljø, men vi mener det kan være hensiktsmessig å tydeliggjøre dette i forskriften, på samme måte som det er ivaretatt med egen paragraf i arbeidsmiljøloven. Det er fort å få oppmerksomhet på de fysiske forholdene på hjemmekontoret, når det ofte er viktigere hvordan vi klarer å ivareta det psykososiale arbeidsmiljøet gjennom god ledelse og hensiktsmessig organisering.

– Er det en riktig avgjørelse på presisere at arbeidsgiver ikke har plikt til å dekke utstyr på hjemmekontoret?

– Ja, hjemmekontorforskriften skal ikke regulere spørsmål om dekning av utgifter ved å arbeide hjemmefra, men kun regulere forhold som arbeidstid, HMS og lignende offentligrettslige forhold. Hjemmekontor som følge av arbeidstakers ønske om fleksibilitet, innebærer ikke at arbeidsgiver plikter å dekke utgifter som måtte påløpe. Økonomiske vilkår i et arbeidsforhold er et spørsmål mellom partene i arbeidsavtalen.

– Bør regelverket tas inn i arbeidsmiljøloven?

– Arbeidsmiljøloven inneholder en regulering av arbeidsgivers forpliktelser i arbeidsforholdet. Flere av disse forpliktelsene er utformet med den tradisjonelle arbeidsplassen for øye, og arbeidsgiver kan ikke ivareta dette på samme måte på hjemmekontor. «Hjemmekontorforskriften» søker å tilpasse reglene for situasjoner der arbeidstaker ikke utfører arbeid på arbeidsplassen.

Powered by Labrador CMS