Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Én av fire bruker uautoriserte skytjenester på jobben

Dette kan utgjøre en sikkerhetstrussel og Kai Roer, leder for KnowBe4 Research, peker på at det er ledernes ansvar å sørge for at de ansatte har tilstrekkelige verktøy for å utføre jobben sin på en god måte.

Publisert Sist oppdatert

Én av fire sier at det er vanlig å bruke uautoriserte skytjenester på arbeidsplassen for deling av informasjon, og at de vet om andre som laster ned innhold gjennom fildelingstjenester på jobben.

Sikkerhetsekspert mener tallet er skremmende høyt og utgjør en unødvendig sikkerhetsrisiko.

– Når de ansatte er fornøyde med IT-verktøyene på jobben, unngår man at de finner egne måter å lagre og dele innhold på. Det er viktig for sikkerheten i virksomheten, sier Kai Roer, forskningssjef i KnowBe4 Research.

– Hvordan dokumenter og andre filer skal forvaltes burde være en del av enhver IT-sikkerhetspolicy, fortsetter han.

Avgjørende med gode verktøy

Foto Kai Roer, leder for KnowBe4 Research.

KnowBe4 Research er forskningssenteret til IT-sikkerhetsselskapet KnowBe4. De gjør kontinuerlig undersøkelser for å se hvordan det står til med IT-sikkerhetskulturen i virksomheter. Tallene er fra juni, og det var 408.989 respondenter.

26,5 prosent svarer at det er normalt å bruke uautoriserte skytjenester for kommunikasjon og lagring av informasjon. 28,6 prosent svarer at de vet om personer på arbeidsplassen som laster ned innhold gjennom fildelingssider. Dette kan for eksempel være Wetransfer eller Dropbox.

– Det trenger ikke være noe stort problem i seg selv, da mange av de store fildelingstjenestene er sikre. Men, når over en fjerdedel velger å bruke andre tjenester enn det som er avtalt, så er det faktisk et problem, sier Roer.

Når de ansatte selv velger å bruke ulike sky- og fildelingstjenester, med ulik grad av digital kompetanse og sannsynligvis kjennskap til tjenestene, blir det en risiko.

Virksomheten mister oversikten over hvor informasjonen ligger lagret, eller hvem den er sendt til. De får heller ikke vurdert sikkerheten eller selskapene bak tjenestene de ansatte bruker.

– Derfor er det viktig at ledelsen legger til rette for at de IT-verktøyene som brukes er tilpasset behovet, så de ansatte ikke trenger å finne egne for å få gjort jobben sin, sier Roer.

Det viktigste er å følge de retningslinjene som er satt på arbeidsplassen.

– Er du i tvil om hvordan du skal få sendt eller lagret store filer sjekk med IT-ansvarlig. Det er arbeidsgivers oppgave å sørge for at de ansatte har de verktøyene man trenger for å utføre jobben sin, sier Kai Roer.

Powered by Labrador CMS