Arbeidsliv

I løpet av det siste året sier 1 av 4 at de har mistet ansatte til konkurrenter. Det understrekes av at i overkant av 1 av 3 ledere oppgir for hard konkurranse som utfordring i rekrutteringsprosesser

En av fire selskaper har mistet ansatte til konkurrenter det siste året

En fersk undersøkelse fra IT-selskapet Unit4 viser at i overkant av 1 av 3 ledere oppgir for hard konkurranse som utfordring i rekrutteringsprosesser.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet Unit4 publiserte forrige uke funn fra en ny og omfattende global studie, Business Future Index.

Markedsanalysebyrået Vanson Bourne har intervjuet 3350 respondenter i 11 land for å forstå hvordan bedrifter over hele verden jobber for å nå sine budsjetter, og hvilke prioriteringer som ligger til grunn for å opprettholde virksomhetenes produktivitet i den nye økonomien.

Selv om undersøkelsen viser at Norge er på andre plass med (58 prosent) når det kommer til å ha prestert spesielt godt i forhold til målene for resultatvekst de siste tre årene, bak USA, er det flere punkter som gir grunn til bekymring.

– Modenhetsmodellen viser tydelig at hvis organisasjoner skal ruste seg i møtet med talentmangel, må de planlegge for å være mer smidige og tilpasningsdyktige - det betyr å være forberedt på å ta risiko, og å omfavne innovasjon, sier Mike Ettling, administrerende direktør i Unit4.

  • Noen av de største bekymringene på tvers av gruppene er fokuserte rundt:

  • Konkurranse: I løpet av det siste året sier 1 av 4 at de har mistet ansatte til konkurrenter. Det understrekes av at i overkant av 1 av 3 ledere oppgir for hard konkurranse som utfordring i rekrutteringsprosesser

  • Kommunikasjonsutfordringer: 1 av 3 ledere mener manglende informasjon fra toppledelsen vil innvirke på bedriftens måloppnåelse. Også kommunikasjon på tvers av team synes å bli en utfordring (30%)

  • Fjernarbeid: Over halvparten (51%) mener at organisasjonskultur vil bli påvirket negativt på grunn av fjernarbeid, like mange vil vurdere å slutte hvis fjernarbeid blir obligatorisk. 6 av 10 synes hjemmekontor gjør det vanskelig å koble av fra jobb.

  • Digitalisering: Seks av ti oppgir at bedriftens IT-infrastruktur er det største hinderet som påvirker organisasjonens evne til å reagere raskt på endringer i markedet. 1 av 3 mener at utdatert teknologi, systemer og prosesser er en av de største utfordringene for neste år.

Lederes vrangforestilling

Undersøkelsen avdekker et betydelig skille mellom ledere og ansattes svar på sentrale problemstillinger.

Oppfatning om at organisasjonen deres gjør det så bra at det ikke er rom for forbedringer, drives i stor grad av beslutningstakere, men når det kommer til de ansatte er tallene her nesten halvert.

70 prosent av ledere mener at deres prestasjoner i å rekruttere og beholde talenter har vært så gode at det ikke er rom for forbedring, noe som står i kontrast til at bare 30 prosent av de ansatte mener det samme.

68 prosent av ledere mener de har oppfylt forventningene om lønnsomhet de siste tre årene, sammenlignet med 36 prosent av de ansattes.

– Å se hvilken rolle teknologi spiller for å muliggjøre dette organisatoriske og kulturelle skiftet, vil være avgjørende for å lykkes.

– Organisasjoner bør være ute etter å ta i bruk bransjespesifikke teknologistrategier som passer for deres virksomheter. Som studien vår viser er det positive effekter på tvers av rekruttering, arbeidskultur og tillit til ledere, sier Ettling.

Vil avvikle en fleksibel arbeidshverdag

Er det et tema som har vært relevant det siste halvannet året så er det fjernarbeid.

Norske tall fra fjernarbeid-delen av undersøkelsen viser blant annet at:

  • En av tre (34 prosent) er bekymret for om fleksibiliteten for hjemmekontor vil fortsette. Dette understrekes av at to av ti selskaper planlegger å avvikle denne muligheten.

  • Hele 65 prosent er enige om at selskapet sannsynligvis vil ha problemer med å administrere team som jobber eksternt

  • 67 prosent sier de føler seg avkoblet fra virksomheten når de jobber hjemme

  • Over halvparten (51 prosent) sier fjernarbeid påvirker kulturen negativt

  • Seks av ti sier hjemmekontor gjør det vanskelig å koble av fra jobb og finne work/life-balance

  • 52 prosent sier de vil slutte hvis organisasjonen innfører obligatorisk fjernarbeid

Global talentkrise

Undersøkelsen viser at forretningsprioriteringer de siste årene har satt søkelys på overlevelse, ved å konsentrere seg om fortjeneste og produktivitet.

Men fremover er det klart at den største bekymringen er å tiltrekke seg og beholde talenter. Men selv om folk er en virksomhets mest verdifulle ressurs, er de ofte ikke det største fokuset:

  • Ni av ti (92 prosent) av organisasjonene innrømmer at de står overfor utfordringer med å rekruttere og beholde talenter, likevel oppgir de at de tre viktigste fokusområdene for de neste 12 månedene er av økonomisk art; forbedre drift, øke produktivitet, og tiltrekke seg nye kunder.

  • 57 prosent sier likevel de er litt og/eller mye bedre enn konkurrentene til å beholde sine talenter – av disse er 70 prosent ledere og 30 prosent ansatte

  • Nesten fire av ti (37 prosent) sier at det er for stor konkurranse fra andre selskaper i kampen om å sikre seg talenter

  • Nesten halvparten (47 prosent) sier de vil satse på interne karriereprogrammer for å være konkurransedyktige

  • Bare 2 av 10 norske bedrifter satser på mangfold for å være konkurransedyktige

Økonomistyring i den digitale tidsalderen

Funn fra undersøkelsen viser at det er betydelige bekymring for effektiviteten i økonomistyrings-prosesser for å støtte organisasjoner, noe som understreker viktigheten av å bruke teknologi til å modernisere og gjøre bedrifter mer konkurransedyktige.

Her viser det seg å være store hull i virksomhetenes evne til å opptre smidig, effektivt og nøyaktig i beslutningsprosessen:

  • Over halvparten (56 prosent) synes organisasjonens økonomiprosesser er for trege og tungvinte, noe som gjør hverdagslige oppgaver som fakturering, budsjettering og innkjøp vanskelig.

  • Utdaterte prosesser og systemer (49 prosent) og menneskelig feil (43 prosent) fører til betydelige problemer

  • 62 prosent er enige om at mangel på tilgang til riktig informasjon hemmer organisasjonens evne til å planlegge, håndtere risiko og ta effektive beslutninger.

  • 55 prosent er enige om at de ikke klarer å justere raskt når eksterne faktorer påvirker virksomheten deres.

Powered by Labrador CMS