Arbeidsliv

Salesforce etablerte et norsk kontor i 2019, etter å ha håndtert norske kunder fra Danmark. Lomsdalen etablerte den norske avdelingen fra hjemmekontor i pandemien, som nå teller omtrent 80 ansatte – men vokser stadig. Det gjør også partnerne deres.

Salesforce vil skape 18.700 nye jobber i Norge

Dette inkluderer arbeidsplasser hos Salesforce, deres partnere, kunder og selskaper som ikke nødvendigvis er formelle forretningspartnere av bedriften.

Publisert Sist oppdatert

Salesforce vokser i Norge, og deres partnere enda mer. Innen 2026 vil Salesforce’ partnernettverk være nesten seks ganger større enn selskapets egen tilstedeværelse i Norge, ifølge International Data Corporation (IDC) beregninger.

IDC har utført en undersøkelse på oppdrag fra Salesforce, som viser hvilke økonomiske ringvirkninger Salesforce gir i Norge, som en av verdens største tilbydere av skytjenester.

IDC har studert den økonomiske effekten av skytjenester i et tiår, gjennom å tallfeste inntektene som skytjenester skaper for bedrifter og jobbene som oppstår som følge av disse inntektene.

Ifølge IDCs beregninger vil Salesforce og deres økosystem skape 18.700 nye arbeidsplasser og 54,7 milliarder kroner i omsetning i Norge innen 2026. IDC anslår at det vil skapes flest jobber innen handel og produksjon, administrasjon og helsesektoren.

– Bak den økonomiske veksten som Salesforce og vårt økosystem skaper, er det en kraftig økonomisk motor i skytjenester i seg selv. Ifølge IDC vil skybasert teknologi stå for 27 prosent av virksomheters IT-utgifter til digital transformasjon i år, og 36 prosent i 2026. Teknologien har stor betydning for bedrifters digitalisering, sier norgessjef i Salesforce, Per Haakon Lomsdalen i en pressemelding.

Vokse med 18 prosent i året

På verdensbasis forventer IDC at bruken av skytjenester vil vokse med 18 prosent i året, de neste fem årene. For lokal datalagring spår de at veksten vil være på moderate 2 prosent.

– Vi ser at skyløsninger hjelper kundene våre med å være mer tilpasningsdyktige, spesielt i og etter pandemien. Skyløsninger har gjort det enklere å jobbe utenfor kontorets vegger, tilpasse kundereisen og utvikle nye produkter og tjenester i løpet av uker i stedet for måneder, legger Lomsdalen til.

I undersøkelsen skilles det mellom direkte og indirekte jobber. Direkte jobber er jobber som skapes i Salesforce’ kundebase ved bruk av skytjenester.

Indirekte jobber er jobber som skapes gjennom forbruket til menneskene som fyller de direkte jobbene, og gjennom Salesforce og deres økosystems kjøp av lokale varer og tjenester.

IDC anslår at de direkte jobbene som skapes vil være lokalisert i Norge, men det er ikke alltid tilfellet.

Skrikende behov for kompetanse

I takt med økt bruk av skyløsninger, øker behovet for ny digital kompetanse. I Norge forventer IDC at 38 prosent av stillingene som Salesforce skaper innen de neste fem årene, vil trenge nye digitale ferdigheter.

– Hvilke ferdigheter som trengs, vil variere fra bransje til bransje. Det kan for eksempel være å håndtere Internet of Things (IoT) innen handel, nye verktøy for automatisering innen medisin, eller å håndtere mer komplekse applikasjoner for samarbeid, kundeservice eller programmer drevet av kunstig intelligens, sier Johan Bäck Persson, VD i AW Academy Norge.

For å sikre flere konsulenter med Salesforce-kompetanse, har Salesforce startet et samarbeid med AW Academy.

– I samarbeid med Salesforce har vi utviklet et intensivt 12-ukers program, som gjør deg klar til å gå rett ut i jobb i Salesforce sitt økosystem etter eksamen. Dette er en rask vei til ny, digital kompetanse for den som allerede jobber innen bransjen, eller den som ønsker et karrierebytte, sier Bäck Persson.

Inger Johansen, Salesforce Lead hos Salesforce-partner Accenture Norge, bekrefter at det er stor interesse for omskolering.

– Samarbeidet med AW Academy er en god måte å rekruttere dyktige Salesforce-konsulenter som bidrar til verdiskapning og innovasjon hos våre kunder. I tillegg er det positivt å se den store interessen for å omskolere seg og utvikle digital kompetanse. Dette er viktig for å møte fremtidens behov.

Utvider partnernettverket

Salesforce etablerte et norsk kontor i 2019, etter å ha håndtert norske kunder fra Danmark. Lomsdalen etablerte den norske avdelingen fra hjemmekontor i pandemien, som nå teller omtrent 80 ansatte – men vokser stadig. Det gjør også partnerne deres.

– Norgeskontoret er først og fremst et salgskontor med støttefunksjoner, og vi er helt avhengige av partnere for å nå den potensielle veksten. Det er her AW Academy Norge og Bäck Persson kommer inn, som har en ren forretningsmodell på å utdanne konsulenter til våre eksisterende partnere, sier Simon Flo, leder partnerorganisasjon Norge, i Salesforce.

I dag er Salesforce’ partnernettverk allerede fem ganger større enn Salesforce’ egen lokale tilstedeværelse i Norge.

IDC spår at det vil vokse til å bli seks ganger større i løpet av de neste fem årene. Undersøkelsen viser også at Salesforce skaper enorm vekst for sine partnere.

Innen 2026 forventer IDC at Salesforce’ partnere vil tjene 6,42 dollar for hver dollar selskapet tjener selv. Det tilsvarer 55,74 kroner, beregnet etter kursen som gjaldt da rapporten ble publisert.

Powered by Labrador CMS