Arbeidsliv

Direktør Atle Hamar i Lotteri - og Stiftelsestilsynet mener der er en fordel å ha et stort it-miljø internt. Foto: Dagrun Reiakvam

Fikk fart på automatiseringen

Da landet stengte ned i mars 2020 grunnet koronasituasjonen intensiverte Lotteri – og stiftelsestilsynet arbeidet med automatisering av tilskuddsforvaltningen.

Publisert Sist oppdatert

– Vi var allerede godt i gang med å digitalisere søknadsprosessene våre, men koronasituasjonen gjorde at vi fikk forsert dette arbeidet, forteller Atle Hamar, direktør i Lotteri – og stiftelsestilsynet.

Så langt har Lotteri og stiftelsestilsynet utbetalt nærmere 3,5 milliardar i tilskudd knyttet til pandemien, fordelt på over 23.000 søknader.

– Automatiseringsgraden for ordningene knyttet til pandemien nærmer seg 75 prosent i antall søknader, men under 50 prosent i beløp, sier han.

I 2021 betalte Lotteri- og stiftelsestilsynet ut over 4,3 milliardar kroner i ulike tilskudd til idrett og frivillighet. Over 10.000 søknader ble behandlet og automatiseringsgraden på tvers av ordningene tilsynet har, er i overkant av 60 prosent av antall søknader. I beløp utgjør det under 20 prosent. I forbindelse med koronakrisen fikk Lotteri – og stiftelsestilsynet blant annet ansvar for å betale ut krisepakkene til idrett og frivillighet, og våren 2020 også koronakompensasjon for kultursektoren.

Intern kompetanse

Hamar mener at grunnen til at tilsynet fikk på plass digitale tilskuddsordninger så raskt er at de har et internt utviklings og kompetanse miljø som har blitt bygget opp over fleire år.

– Jeg tror noe av grunnen til at vi lykkes med dette er at våre utviklere kjenner fagavdelingene og saksbehandlerne godt og vet hvilke digitaliseringsbehov tilsynet har, sier han. I forbindelse med automatiseringen av tilskuddsforvaltningen benyttet tilsynet seg av noe ekstern kompetanse fordi prosjektet var så omfattende.

– Fordi vi har vårt eget IT- og kompetansemiljø har de mulighet til å gjøre gode og balanserte tjenestekjøp og kan selv ta seg av forberedelser, kjøp og prosjektledelse av et digitaliseringsprosjekt, sier Atle Hamar

Forvalter flere ordninger

Og nå får Lotteri og stiftelsestilsynet enda flere søknadsordninger å ta seg av for rett før jul ble det klart at tilsynet skal forvalte kompensasjonsordningen for kultursektoren i 2022, for å avlaste Kulturrådet. I tillegg forvalter tilsynet kompensasjonsordningen for idrett og frivillighet i forbindelse med korona videre.

I 2022 får tilsynet også ansvaret for forvaltning av en søknadsbasert ordning for mangfolds- og inkluderingsprosjekter knyttet til idrett og fysisk aktivitet. Ordningen blir finansiert av private og statlige midler. Fra i år tar tilsynet også over forvaltningen av tilskudd til Frivilligsentralar.

Automatiseringen av tilskuddsordningen førte til at det tok kort tid fra en kompensasjonssøknad ble mottatt til den ble behandlet. Når det gjelder saksbehandlingstid tok det for krisepakkene i 2020 i snitt 20 dager fra organisasjonen sendte inn søknad, til pengene var på konto.

– Ut i fra foreløpige tall ser det ut som vi ikke er så langt fra det i 2021 heller, sier Atle Hamar.

Powered by Labrador CMS