Arbeidsliv

Det er utestedene i byene som har vært hardest rammet av mangel på bemanning gjennom pandemien.

Flere reiselivsbedrifter har jobbet med redusert arbeidsstyrke

Dette skyldes dels høyt antall permitterte og arbeidsledige, dels at flere har fått jobber i andre bransjer og at mange utenlandske arbeidere for sent fikk innreisetillatelse da grensene delvis åpnet opp sommeren 2021.

Publisert Sist oppdatert

Reiselivsbransjen har vært spesielt hardt rammet av nedstengingen av samfunnet som følge av koronapandemien. De har måtte takle gjentatte runder med skjenkestopp, strenge smitteverntiltak, redusert bemanning og fravær av gjester.

Politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering, Henrik Hamborg, i NHO Reiseliv, forklarer at det er utestedene i byene som har vært hardest rammet av mangel på bemanning til tider.

– Vi i ser er at det har vært størst «flukt» fra utelivsbransjen i de store byene. Dette fremstår også som logisk all den tid dette segmentet blir direkte berørt av skjenkestopp og krav om 1 meter avstand mellom gjester.

– Tilbakemeldinger fra våre medlemmer er at det har vært vanskelig å vinne disse tilbake eller få tilgang på nytt personell med riktig kompetanse.

Men også for andre segmenter har det vært krevende, og for mange nærmest umulig, å få tilstrekkelig med ansatte på plass.

– Det betyr at mange har jobbet mye for å sikre så gode produkter og tjenester som mulig, for å dekke den store etterspørselen fra gjestene, sier Hamborg.

NHO Reiseliv jobber tett med Nav om å øke rekrutteringen til næringen – både i Norge og i utlandet. Men for å kunne vinne nye medarbeidere til bransjen, mener NHO Reiseliv at det må være en større forutsigbarhet på plass.

Permitterte og arbeidsledige

Foto Henrik Hamborg, politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering. (Foto: NHO Reiseliv)

I Storbritannia har offentlige ledere fått beskjed om å planlegge for en redusert arbeidsstyrke på opp mot 25 prosent.

NHO Reiseliv ser at når bransjen får holde åpent og drive sin kjernevirksomhet, kommer både gjester og ansatte tilbake. Det har vist seg gjennom hele pandemien.

– Gjestene ønsker gode matopplevelser, overnattingstilbud og andre typer opplevelser etter lang tid på hjemkontor. Dessuten har nordmenn lagt sine feriereiser innenlands, og stadig flere unge ønsker å feriere i eget land.

De ansatte på sin side, ønsker også å komme tilbake til en trygg og givende jobb. Det NHO Reiseliv samtidig ser, er at enkelte aktører, gjennom kompetanseheving, får flere ansatte over i større stillinger, og helårsstillinger, fordi de kan utøve flere oppgaver i bedriften.

– Gjennom pandemien har flere av våre medlemmer jobbet med redusert arbeidsstyrke. Dette skyldes dels høyt antall permitterte og arbeidsledige, dels at flere har fått jobber i andre bransjer og sist, men ikke minst at mange utenlandske arbeidere for sent fikk innreisetillatelse da grensene delvis åpnet opp for sommeren 2021.

Rekruttering til bransjen, både på kort og lang sikt, blant både ungdommer og voksne er derfor noe NHO Reiseliv er opptatt av.

– Det var særlig gledelig at søkingen til restaurant- og matfag (opplevde en svak oppgang foran innværende skoleår. Det lover godt for årene som kommer.

Reduksjon av tilbud

Færre ansatte kan ha ulik påvirkning på bedriftene. Mens det for enkelte kan bety effektivisering av driften og at flere får et større arbeidsområde og kanskje også en heltidsjobb, vil det for andre kunne bety reduksjon av tilbud.

NHO Reiselivs undersøkelser viser at mangel på personell er det de fleste av deres medlemmer oppgir som grunn til hinder for ekspansjon/nye investeringer i bedriften.

– Mangel på arbeidskraft sørger for at mange bedrifter må redusere driften enten i form av færre serveringer gjennom en dag eller at de holder stengt flere dager enn normalt, og at dette igjen fører til lavere omsetning.

– Hva er det verst tenkelige scenarioet NHO Reiseliv ser for seg for bransjen med tanke på rekruttering og mangel på arbeidskraft?

– Vi ser at nedstenginger av bransjen, helt eller delvis, har innvirkning på folks ønske og mulighet til å jobbe i bransjen. Derfor er det svært viktig at tiltakene myndighetene beslutter, er forholdsmessige. Det vil si at jo lenger bransjen er stengt, jo større sannsynlighet er det for at arbeidstakere holder seg borte eller søker seg bort fra næringen.

Dersom myndighetene mener det er en forholdsmessig nedstengning, mener Hamborg det i neste omgang avgjørende at de følger opp med økonomiske støtteordninger, slik at næringen har grunnlag for videre drift – og samtidig få med seg sine kompetente medarbeidere.

Oppheve skjenkestopp

Akkurat nå jobber NHO Reiseliv med å få myndighetene til å oppheve komplett skjenkestopp til å åpne opp for alkoholservering frem til klokken 21/22. Det vil bety mye for mange av deres medlemmer, fordi alkoholserveringen er en viktig del av matopplevelsen.

– Samtidig er det viktig at statens og kommunenes økonomiske støtteordninger er så gode at bedriftene også får den økonomiske hjelpen de trenger. Her er det blant annet snakk om kompensasjonsordningene og lønnstøtteordninger med mer. Også her jobber NHO Reiseliv aktivt for å påvirke myndighetene i samarbeid med våre medlemmer.

Powered by Labrador CMS