Arbeidsliv

Hvordan fungerer informasjons- og drøftingsplikten ved organisasjonsendringer?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

­Spørsmål: Hei! Vi planlegger å gjøre noen endringer i noen av avdelingene våre, ettersom strukturen per dags dato ikke fungerer så godt.

Planen er å dele opp to avdelinger i mindre seksjoner, hvilket innebærer at to til fire ekstra stillinger blir opprettet, alt ettersom akkurat hvordan endringene blir utført.

Vi lurer derfor på om vi må foreta oss noe spesielt i denne prosessen?

Svar: Overordnet har arbeidsgiver i en virksomhet som jevnlig sysselsetter minst 50 ansatte, en plikt til å informere og drøfte spørsmål som gjelder de ansattes arbeidsforhold, med de ansattes tillitsvalgte i virksomheten, se arbeidsmiljøloven kapittel 8.

Denne plikten gjelder blant annet beslutninger som kan føre til endringer i arbeidsorganiseringen på arbeidsplassen.

Gitt at dere er en virksomhet som jevnlig har minst 50 ansatte, er vår vurdering at en oppdeling av avdelinger vil måtte drøftes med de ansattes tillitsvalgte i forkant av avgjørelsen om å gjøre dette.

Merk også at arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger i virksomheten, jf. arbeidsmiljøloven § 14-1.

Den ryddigste løsningen vil være å informere arbeidstakerne om nye stillinger som oppstår som følge av avdelingsendringene.

Det stilles ikke krav til omfattende informasjonstiltak; en generell meddelelse om stillingene som oppstår som følge av avdelingsendringene et sentralt sted i virksomheten, eller som egen melding på intranettet er tilstrekkelig. Merk at informasjonsplikten også gjelder arbeidstakere som i utgangspunktet ikke anses aktuelle for den ledige stillingen.

For øvrig gjør vi oppmerksom på at brudd på informasjons- og drøftingsplikten, og plikten til å informere om ledige stillinger i virksomheten, kan medføre sanksjoner for virksomheten.

Det er Arbeidstilsynet som har kompetanse til å ilegge overtredelsesgebyr for brudd på informasjons- og drøftingsplikten, jf. arbeidsmiljøloven kapittel 18. I tillegg gjelder den "alminnelige" bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 19-1 om sanksjoner for eksempel i form av bøter, dersom man handler i strid med bestemmelsene i arbeidsmiljøloven.

Vi vurderer sannsynligheten for sanksjoner som følge av brudd på disse bestemmelsene som lav, men det er likevel greit å være oppmerksom på mulig konsekvens av brudd.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS