Arbeidsliv

Forfatterne av rapporten fra venstre: Sophie Bruusgaard Jewett (PwC), Erlend Bjørklund (PwC) og ZEROs fagsjef, Stig Schjølset. Her sammen med ZERO-leder, Sigrun Aasland.

– Ingen større selskaper er klimanøytrale i dag

ZERO og PwC etterlyser strengere og tydeligere krav til bruken av begrepet klimanøytralitet.

Publisert Sist oppdatert

I jakten på klimanøytralitet går mange selskap seg vill i «kvotejungelen». Anbefalinger fra ZERO og PwCs skal gjøre det lettere å navigere i det frivillige karbonmarkedet - og unngå grønnvasking.

Mange selskaper kjøper såkalte klimakreditter i det frivillige karbonmarkedet. Men et komplekst og krevende marked gjør at mange kjøper kreditter uten reell klimaeffekt.

Det viser en kartlegging fra ZERO og PwC av kjøp av frivillige klimakreditter blant norske virksomheter. Anbefalingene fra prosjektet er samlet i en trafikklys-modell.

–Målt mot vår trafikklys-modell, er trolig ingen større norske selskap klimanøytrale i dag. Mange av de kredittene norske selskap kjøper, får rødt lys og vil innebære ren grønnvasking, sier fagsjef Stig Schjølset i ZERO i en pressemelding.

– «Klimanøytralitet» gir inntrykk av at selskapet ikke har negativ klimapåvirkning. Med mindre selskapet har fjernet karbon fra atmosfæren tilsvarende egne utslipp, vil det ikke være mulig å være klimanøytral. Derfor anbefaler vi kreditter fra prosjekter med karbonfjerning, sier bærekraftsrådgiver Sophie Bruusgaard Jewett i PwC.

«Kvotejungel»

De fleste selskap i kartleggingen omtaler det frivillige karbonmarkedet som en «kvotejungel» preget av lite åpenhet og standardisering.

– Selv om de fleste selskap har gode intensjoner, er det liten tvil om at mange kjøper kreditter fra prosjekter med tvilsom klimaeffekt. Dette er særlig problematisk hvis kredittene brukes for å kompensere for selskapenes egne utslipp eller for å innfri mål om klimanøytralitet, sier Bruusgaard Jewett.

Den svake klimaeffekten til mange kreditter kan føre til at selskaper tror de har kompensert for resterende utslipp, samtidig som arbeidet med utslippskutt i egen virksomhet utsettes eller svekkes.

Etterlyser strengere krav

ZERO og PwC etterlyser strengere og tydeligere krav til bruken av begrepet klimanøytralitet.

– I dag er det for lettvint å bruke begrepet. Dagens retningslinjer fra Forbrukertilsynet er svært utdaterte og mangelfulle, og ikke i tråd med Parisavtalens målsettinger.

– Skal offentlige myndigheter gi veiledning på dette området, må de sette mye strengere krav for hva som skal til for at selskap kan bli klimanøytrale, sier Schjølset.

For selskap som følger anbefalingene fra ZERO og PwC, vil det bli mer krevende å erklære sin virksomhet som klimanøytral.

– For de fleste selskap vil klimanøytralitet være et langsiktig mål, som må integreres i en troverdig klimastrategi i tråd med målene i Parisavtalen, sier Schjølset.

Kartleggingen:

  • ZERO og PWC har gjennomført en kartlegging av dagens kjøp av frivillige klimakreditter blant norske virksomheter.

  • Kartleggingen har bestått av en spørreundersøkelse og intervjuer med næringslivet og aktører i markedet.

  • Kartleggingen har omfattet nærmere 30 virksomheter som samlet sett har direkte utslipp på om lag 25 millioner CO2-ekvivalenter og 1,5 billioner norske kroner i omsetning.

  • Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2021.

Powered by Labrador CMS