Arbeidsliv

Den store utfordringen ved fleksibelt arbeid er å skille mellom jobb og fritid, viser studie fra Sverige.

Sjefer må hjelpe ansatte med å sette grenser

Ledere må hjelpe medarbeidere på hjemmekontor med å finne en balanse mellom arbeid og privatliv.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Koronapandemien har økt omfanget av fleksibelt arbeid, der man dels jobber hjemme og dels på arbeidsplassen. Det byr på utfordringer både for ledere og ansatte.

Den store utfordringen ved fleksibelt arbeid er å skille mellom jobb og fritid, viser en ny studie fra Sverige.

Arbeidet med studien er ledet av forsker Sofie Bjärntoft vid Högskolan i Gävle.

– Grensesettingen er det som virkelig er vanskelig, at man sjekker mailen på kvelden uten å regne det som arbeidstid, det finnes så mye vi kan forbedre, sier Bjärntoft i en pressemelding.

Hun råder arbeidstakere på hjemmekontor til å holde oversikt over hvor mye de jobber og å sørge for at det blir tid til å hente seg inn igjen.

– Ikke jobb når du har fri. Bruk for eksempel kalenderen for å skjemalegge både arbeidstiden og pauser. Da har man også kontroll på hvor mye man jobber og på at det finnes tid til den viktige gjeninnhentingen, sier hun.

Ledere har et ansvar

Ledere har et ansvar for å avklare rammene ved fleksibelt arbeid, påpeker den svenske forskeren.

– Arbeidsgiveren må tydeliggjøre når man skal jobbe og når og hvor ofte man forventes å være på plass. Og organisasjonen må gi støtte og utdanning til sjefer for å utvikle og tilpasse sitt lederskap til fleksibelt arbeid.

Ledere må bidra til at de ansatte finner en balanse mellom jobb og privatliv.

– Sjefen må hjelpe til med å sette grenser mellom arbeid og fritid gjennom regelmessig samråd med medarbeiderne, sier Bjärntoft.

Hun understreker samtidig at arbeidstakere selv må ta ansvar for ikke å jobbe for mye.

– Ofte kan det handle om forventninger til seg selv om å være tilgjengelig og jobbe mer, snarere enn forventninger fra sjefer og kolleger, påpeker forskeren.

Tips for fleksibelt arbeid

Gruppeintervju med arbeidstakere som jobber fleksibelt, har gitt forskerne i Gävle konkrete tips til hvordan man kan skape et godt arbeidsmiljø. Tipsene gjelder både ledere, arbeidsfellesskapet og den enkelte medarbeiderne.

Tips til sjefer:

  • Gi instruksjoner om når og hvor man forventes å jobbe.
  • Ta kontakt oftere og gi tydelige tilbakemeldinger, ikke bare når det gjelder arbeidsrelaterte saker.
  • Bidra til miljøet i gruppen, få gruppen til å jobbe sammen.

Tips til arbeidsgruppen:

  • Lag felles regler for tilgjengelighet.
  • Ha en åpen dialog i gruppen om hvordan man vil jobbe fleksibelt.

Tips til den enkelte medarbeider:

  • Ta selv initiativ for et bedre arbeidsmiljø.
  • Forsøk å sette grenser. Ikke jobb på fritiden.
  • Sett av tid til å hente deg inn.
Powered by Labrador CMS