Ledelse

10 tips om god etikette på jobb

Dårlig etikette kan være mer skadelig enn man tror, ifølge svensk ekspert.

Publisert Sist oppdatert

Å komme for sent til møter, unngå å se folk i øynene, og ”glemme” å svare på jobbsøknader kan høres ut som småting. Men når det blir mye av det kan det få konsekvenser, både for lederen, virksomheten og eventuelle jobbsøkere, sier Annmarie Palm, ekspert på forretningsatferd, til svenske Chef.

– Det ligger mye arbeid bak en jobbsøknad. Å ikke få respons kan gjøre vondt for dem som har skrevet dem, og kan dessuten føre til at det sprer seg et dårlig rykte om virksomheten.

10 tips til god etikette

Palm har derfor noen tips til hvordan man opprettholder en god og hyggelig etikette på jobb.

  • Svar alltid på tiltale, uansett om det er telefon, epost, sms eller andre måter.

  • Unngå å ta telefonsamtaler når du sitter i møte.

  • Sjekk opp i tilgjengeligheten din før du tar på deg nye oppgaver.

  • Unngå hvite løyner: si nei når du ikke kan.

  • Ha klare mål: hvis du kaller inn til møte så skal folk vite hvorfor de kommer.

  • Unngå å komme for sent.

  • Kom forberedt.

  • Kle deg etter situasjonen: Unngå slitne jeans på kundemøter.

  • Gi din fulle oppmerksomhet til dem du snakker med.

  • Si takk og unnskyld der det passer seg.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS