Ledelse

Bedriftskultur påvirker jobb-fraværet

Har du ansatte som er borte fra jobben oftere enn strengt tatt nødvendig? Det kan ha med bedriftskulturen å gjøre.

Publisert Sist oppdatert

Det er mange legitime grunner til å være borte fra jobben, men det finnes også dem som bevilger seg noen ekstra «hviledager» på toppen av det legitime fraværet. Hvor utbredt dette er, varierer imidlertid fra bedrift til bedrift, viser en ny undersøkelse.

Unødvendig jobb-fravær ser i større grad ut til å reflektere bedriftskulturen i den enkelte bedrift enn personlige forhold, fastslår Morten Bennedsen, professor ved handelshøyskolen Insead, i et innlegg hos Insead Knowledge.

Tilpasser seg

Bennedsen har sammen med kollegaene Margarita Tsoutsoura (The University of Chicaco Booth School of Business) og Daniel Wolfenzon (Columbia Business School) studert fraværsdata fra to millioner arbeidstagere i 2600 danske bedrifter. For å finne ut om bedriftskultur påvirket fraværet, fulgte de arbeidstagere som skiftet jobb og fant ut hvor mange sykedager de tok ut i de ulike bedriftene de jobbet i. Fraværsdataene ble - med utgangspunkt i jobbskiftene - sortert i grupper.

For én av gruppene fant forskerne at medarbeidere som begynte å jobbe i bedrifter som i snitt hadde lavere fravær, så falt antallet fraværsdager med hele 4,5 dager. Det vil si: De ansatte i denne gruppen hadde 4,5 færre fraværsdager etter at de byttet jobb. Dette betyr, skriver Bennedsen, at medarbeiderne i stor grad justerte fraværsnivået sitt til det generelle fraværsnivået i den nye bedriften.

Ifølge tallene fra studien til Bennedsen og kollegene forklarer bedriftskultur hele 60 prosent av variasjonen i fravær fra jobben, mens den personlige faktoren forklarer 40 prosent.

Kultur og verdier

Forskernes konklusjon er at det kan lønne seg å bygge opp en god bedriftskultur som er tuftet på kraftfulle verdier. Klarer bedriften dette, ser det ifølge denne studien ut til at medarbeidere sjeldnere er borte fra jobb og at de legger mer innsats i det arbeidet de gjør.

Bennedsen understreker at de ikke anbefaler at bedrifter skal ha som mål å få fraværet ned til null. Det er det «ekstra» fraværet - det som kommer på toppen av det legitime fraværet - de her har vært opptatt av.

Du kan lese mer om forskernes funn i den ikke-publiserte artikkelen «Drivers of Effort: Evidence from Employee Absenteeism».

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS